SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI, MAF ZAHIR BATIN DARIPADA KREW PENERBITAN PAHANG DAILY ONLINE

Kontroversi: Kisah 'Benar' Di Sebalik Operasi JAIS Serta Pihak Polis Di Gereja Methodist Church Lalu


Kisah ini diceritakan oleh seorang daripada pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang terlibat dengan operasi pemeriksaan 12 orang Islam di di Dewan 3, Damansara Utama Methodist Church (Dream Center) Jalan 13/1, Seksyen 13 ,46700 Petaling Jaya, Selangor pada 2 Ogos lalu. Difahamkan ppemeriksaan dibuar berdasarkan maklumat awam yang mendakwa berlakunya jemputan beberapa orang Islam ke majlis berbuka puasa yang dinamakan 'Thanks Giving Diner Program Itenary' seperti alamat di atas. Tindakan berdasarkan Seksyen 10 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) tahun 1955 iaitu menghina atau menyebabkan dipandang hina agama Islam. siasatan juga dibuat mengikut Enakmen Agama Bukan Islam (kawalan perkembangan di kalangan orang Islam ) Negeri Selangor tahun 1988. program ini disyaki bertujuan untuk menyambut orang islam berbuka puasa dan meraikan thanksgiving. Operasi tersebut disertai oleh 13 pegawai penguatkuasa agama JAIS dibantu oleh sepasukan Polis DiRaja Malaysia seramai 20 orang daripada IPD Petaling Jaya dan Sea Park. Modus operandi yang dijalankan bermula dengan taklimat dibuat di pejabat JAIS pada jam 8.40 malam dan kemudiannya bergerak ke lokasi dan tiba jam 9.30 malam. Pihak terbabit tiba di lokasi keadaan di kawasan tersebut adalah tenang dan anggota terus bergerak ke dewan 3. Pada jam 9.45 anggota masuk ke dewan. 100 orang ada di dalam dewan. Semasa pemeriksaan, kelihatan seorang pemuda sedang buat pengucapan awam di atas pentas ketika itu.


Situasi di gereja terbabit semasa operasi dijalankan pada masa kejadian

Beberapa orang Pegawai JAIS dilihat sedang memeriksa dewan terbabit
Pihak berkenaan kemudian didatangi oleh wanita bernama tag 'Sofea' dan meminta anggota membuat perbincangan di luar dewan. Mereka yang memasuki dewan kemudian diminta keluar sambil diberi arahan untuk hormati majlis tersebut kerana dihadiri oleh beberapa orang kenamaan. selain itu, mereka nyatakan bahawa tempat tersebut adalah tempat persendirian dan mereka punyai hak ke atas kawasan. Sedikit pertelingkahan berlaku antara mereka dan penganjur. Mereka telah meminta buku pendaftaran peserta program untuk memeriksa kehadiran orang Islam. Pada awalnya, penganjur memberitahu tiada orang Islam hadir di majlis tersebut. Maklumat pendaftaran diperolehi tanpa kerjasama dari penganjur. anggota akhirnya memperolehi tentatif program. terdapat di dalam tentatif tersebut nyanyian lagu 'Alhamdulillah dan Allahu Akhbar'. Terdapat juga satu borang kuiz Islam yang disyaki diedarkan kepada peserta yang hadir. Sementara itu, Mereka yang menjaga pintu dibelakang premis mendapati beberapa orang yang disyaki orang Islam cuba dibawa keluar oleh penganjur melalui pintu belakang. Setelah berbincang selama hampir sejam, mereka bersetuju untuk benarkan pemeriksaan dibuat selepas majlis tamat ke atas individu yang berkenaan.

Dua Belas Orang Islam Yang Di Percayai Terlibat

Dalam operasi itu terdapat dua belas orang Islam yang dipercayai telah terlibat. Antara mereka yang berkenaan dikenali sebagai Nadeane Binti Che Mohd Salleh (Sofea) kad pengenalan 79xxxx-01-6094, Muhammad Khairul Dhillon Bin Abdullah (69xxxx-08-6039), Ina Reima Fitriza Binti Mahadzir (85xxxx-71-5018), Ade Andrian Putra Bin Mahadzir (94xxxx-02-5609), Nea Reima Mareana Binti Mahadzir (90xxxx-02-5778), Rasyidah Binti Abd Razak (77xxxx-01-5908), Nur Umrah Binti Abd Razak (95xxxx-01-6002), Mmohd Haslan Bin Bob Hasnan (80xxxx-10-5045), Faridah Binti Abdul Rahman (71xxxx-12-5478), Nur Al Ashikin Binti Shaikh Dawood (72xxxx-10-5072), Faridah Binti Abdul Latep (72xxxx-71-5256), Sahrunida Binti Assad (81xxxx-08-6246). Difahamkan terdapat juga para ibu bapa yang beragama Islam didapati membawa anak-anak kecil.


Bukti, tentatif program yang disyaki timbulkan kemusykilan sebenarnya
[Sementara itu antara elemen-eleman yang menimbulkan syak yang menjurus kepada oeprasi tersebut ialah jemputan secara tertutup walaupun peserta yang ingin hadir itu di kalangan orang yang bukan Islam. Manakala, peserta Islam (3 orang) dibawa keluar jalan belakang secara senyap. Selain dari itu terdapat nyanyian 'Alhamdulillah dan Allahu Ahkbar' dilakukan di tempat yang tidak sepatutnya (gereja). Terdapat juga soalan kuiz islam yang diberikan kepada peserta yang hadir. Majlis tersebut juga disyaki bertujuan untuk menarik orang Islam kerana terdapat ciri-ciri tarikan seperti bunga manggar diletakkan di pintu masuk dewan, baju yang dipakai oleh bukan Islam adalah baju kebaya, kebangsaan dan kurung. Terdapat juga cebisan soalan kuiz yang dikoyakkan oleh penganjur, majlis diadakan di premis kristus dan salah seorang peserta ditanya lisan oleh anggota penguatkuasa berhubung agamanya. Jawapan yang diberikannya ialah 'I Believe In God'. Difahamkan juga tiada serbuan dilakukan oleh pihak terbabit, sebaliknya rundingan. Justeru itu, semua pihak diharap tidak menimbulkan spekulasi akan kes ini yang akhirnya akan jadi kontroversi].

18 Komen Skrg, Sila Berikan Komen Anda Di Sini:

sman said...

Ini cerita yg di keluarkan oleh PDO,bukan blog Umno.Para penyokong PR,nilailah sendiri,sama ada tindakan Jais ini patut atau sebaliknya.Kemudian nilai pula betapa teruknya JAIS di kritik dan di maki hamun oleh 'sahabat' PR didalam ulasan-ulasan mereka mengenai berita JAIS ini di Malaysiakini,dan Malaysia Insider.

Orang Melayu di Selangor kecuali yg sealiran dgn Khalid Samad,sudah muak dgn gelagat kuncu-kuncu Minsisde dan Mkini ini,yg keterlaluan.Mereka cukup biadap bila memberi ulasan mengenai apa saja yg tidak sesuai dgn kehendak mereka,hatta jika ianya melibatkan tokoh Pas dan PKR sendiri,seperti yg dialami oleh Dr.Hassan Ali, Ust.Nasar dan Hj.Hadi,malahan satu ketika dulu semasa Zahid Ibrahim menjadi sanjungan mereka,Anwar dan Azmin pun tidak terlepas dari maki hamun mereka.Bolehkah Melayu 'kerdil' bersahabat dan berkongsi nkuasa dgn mereka?.Tepuk dada dan tanyalah,kemapuan dirisendiri.

13KFC said...

daniel ho ni nasrani ke yahudi?? berani plak dia mengkhianati orang melayu..berapa besar dia punya payung kat donia ni??

Anonymous said...

Kat surau dengan masjid UMNO takut nak buat ceramah agama...tu yg org islam terpengaruh nak gi gereja.

Anonymous said...

anon,4:51:00

Damansara ni, di Selangor,negeri Pakatan,mungkin mereka tunggu Anwar beri tazkirah,tapi Anwar tak sampai-sampai.Anwar dah tak macam dulu dgn org Selangor kaki mesjid dia dah malu na jumpa.Sebab org Selangor ni dah fahammm benor.

Anonymous said...

siapa orang kenamaan yang hadir dalam majlis di gereja itu??

Anonymous said...

Orang kenamaan tu mesti penyokong orang yang pergi jumpa Pope sebelum sakit lutut akibat bermain futsal.

Anonymous said...

Kelam-kabutnya tindakan Khalid Ibrahim yang memberikan alasan menjaga keharmonian kaum dan agama di Selangor, jelas menunjukkan yang Pakatan Rakyat cuba melindungi kegiatan aktiviti-aktiviti memurtadkan umat Islam di negeri ini.

Itulah sebabnya mengapa para penjilat Pakatan Rakyat berusaha sedaya mungkin untuk merosakkan imej Hasan Ali dan menyalahkan JAIS kerana menyerbu Gereja Methodist Damansara Utama supaya cerita tentang aktiviti memurtadkan umat Islam di negeri ini.

Semenjak Pakatan Rakyat menjadi kerajaan negeri, memang ada banyak perkara pelik yang dilakukan. Hasan Ali yang cuba mempertahankan Perlembagaan yang memberikan kedudukan tertinggi untuk Islam dan umat Islam, ditentang bukan sahaja oleh cina-cina DAP tetapi juga dari kalangan pemimpin PAS yang lebih jambang berbanding iman.

Cerita tentang gerakan memurtadkan umat Islam bukanlah cerita dongengan. Ia memang wujud dan ia berjalan dengan penuh aktif, sama ada secara rahsia, mahupun secara terang-terangan. Dalam hal ini, yang menjadi mangsa adalah umat Islam, tetapi para pemimpin Pakatan Rakyat, khususnya Melayu dari PAS menyalahkan penguatkuasaan ke atas golongan yang cuba memurtadkan umat Islam.

Anonymous said...

Power Rangers Pink Said,

ANON Thursday, August 11, 2011 9:06:00 PM.

Kalau kau kata PAS X memperjuangkan Islam lagi, Habis siapa yang kau nak harapkan???????

AMNO??????

Benda Basic macam Aurat pun X boleh jaga......
Apa lagi nak jaga benda lain....

50 tahun lebih memerintah,
matapelajaran Pendidikan Islam pun bertaraf pilihan saja. X wajib lulus pun. macam ni kau nak harapkan jaga Agama??????

Orang lain nak komen. Kau pun nak komen.... Tapi X tahu satu benda pun.

Nampak sangat pedoahnya kau ni....

Pergi belajar lagi la.

Anonymous said...

Power Rangers Pink Said,

ANON Thursday, August 11, 2011 10:44:00 PM.

Aku nak guna kau punya Fakta la.
Kalau aku guna fakta lain kau X percaya punya.
Ok la kalau kau kata Kelantan & Kedah X berjaya menarik pelaburan pun X pa lah.
Tapi still no 8 & 12 kan??????

Malaysia ni ada 14 buah negeri.

Selain Kelantan ,Kedah, Penang & Selangor, negeri lain semua AMNO yg jadi CEO. Habis tiga tercorot apa cerita???????


Peregi belajar dulu la baru komen sini.......
Baru la X nampak pedoah......

sman said...

Kepada sesiapa yg masih memandang serong tindakan JAIS,sila lawati M'sia Insider dan baca tajuk berikut;Split among Christian over moves to convert Muslim,say senor leader.

Baca juga komen-komen dari pembaca terhadap tajuk berita tersebut.Lihatlah bagaimana 'sopan'nya mereka.

Anonymous said...

TUMPANG LALU...BUKAN KE UMNO YANG HAPUSKAN TULISAN JAWI?

Anonymous said...

surah al-umno....

melayu islam sejati dibawah naungan umno bn mca mic kerana melayu cina kling ini saja yang akan membela islam hingga titisan darah biru

demi sesungguhnya hanya umno mampu memberi pembangunan kemajuan kepada kita....

ayat ayat murtad ini telah lama memurtadkan melayu umno dari dulu kini selama namun mereka bangga merekalah pejuang islam duri taik kucing. islam mereka menghalalkan rasuah bunuh bom orang penyelewengan mengerah seluruh jentera anjing anjing mereka spt spr sprm pdrm anjing anjing inilah yg akan terus memeluk erat mereka dgn membelasah rakyat jelata. anjing mana yg tidak mahu mkn daging busuk selain polis msia yg sanggup mkn taik najib kerana aku menjalankan tugas

selamat bertugas wahai anjing anjing kerajaan..... kalau berani anjing sorang sama sorang kita bermain penumbuk...aku teringin nk belai muka anjing dgn lembut

Anonymous said...

Anon 1:46 AM, umporno bukan saja dah hancurkan tulisan Jawi, malah dah hancur leburkan Bahasa Melayu jadi Bahasa Malaysia. Akan datang jadilah bahasa kita bercampur aduk dengan bahasa indon, nepal, myanmar, vietnam, bangla dan entah apa2 lagi lah, sbb kan dia orang dah dapat ic. HU hu hu, Mesia tanah tumpah darahku.

Anonymous said...

Kecoh, orang islam dijemput kemajlis berbuka puasa 'Thanks Giving Diner Program Itenary oleh Methodist Church... he...he..he...he..

Nampaknya ahli dan pencacai UMNO Baru dengan semangat jihat/jahat mempertahankan tindakan JAIS melakukan serbuan/pemeriksaan keatas gereja yang disyaki cuba memurtadkan orang islam..... ahli UMNO Baru beragama islam ke ..? he...he...he..he...

Sekali pandang, tindakan JAIS ini macam betul, tapi dua kali pandang tindakan JAIS itu macam baruah UMNO Baru yang cuba alihkan pandangan rakyat dari isu SPR tipu kepada masaalah murtad.. he...he....he...he...

Dinegeri arab ramai yang bernama ikut nama nabi dan para sabahat tapi mereka beragama kristian, majusi, yahudi dan ada juga yang tidak beragama.

Betul ke orang yang bernama dibawah ini beragama islam?

Nadeane Binti Che Mohd Salleh (Sofea)
Muhammad Khairul Dhillon Bin Abdullah,
Ina Reima Fitriza Binti Mahadzir
Ade Andrian Putra Bin Mahadzir
Nea Reima Mareana Binti Mahadzir
Rasyidah Binti Abd Razak Nur
Umrah Binti Abd Razak
Mohd Haslan Bin Bob Hasnan
Faridah Binti Abdul Rahman
Nur Al Ashikin Binti Shaikh Dawood
Faridah Binti Abdul Latep
Sahrunida Binti Assad

Macam mana JAIS nak menentukan seseorang itu beragama islam ? Adakah melalui Wajah Orang Melayu?
Bercakap bahasa melayu?
Berpakaian orang Melayu ?
Nama ikut nama melayu/arab ?
Dalam ic tertulis agama islam ?

He...he...he...he...

Cuba lihat ahli UMNO Baru... adakah mereka itu semuanya islam ? Atau diluar rumah mereka berlagak seperti penganut islam tapi dalam rumah mereka sebenarnya penganut hindu...?

He...he...he...he...dah dekat dengan pilihanraya... macam-macam penyakit gila babi muncul....

He...he..he...he...

Anonymous said...

amno yang suka melayu sesat dalam amalan agama nya sendiri, dari dulu lagi. Kalau dslam masjid ada ceramah sentuh saja hukum, mula le satu malaysia lintang pukang tv, surat khabar dok hentam pembangkang yang dah pasti nya parti PAS le mangsa nya, sedangkan ustaz tersebut tak semesti nya pun ahli PAS, contoh mudah Dr. Asri sendiri le pernah diserbu dan diambil tindakan mahkamah kerana mengajar tanpa tauliah. Pada hal ustaz Dr. Asri tu bekas Mufti Besar Perlis yang dilantik kerajaan sendiri, berijazah Doktor Phd dalam pegajian islam pun menjadi kesalahan besar dalam kitab amno. Ini yang menjadi masalah besar pada umat islam yang cetek iman nya, kegereja lagi mudah, makan dapat, duit pun dapat, nama pun nanti boleh tukar lagi sedap seperti Mac Michael, Sofea, lagi glamor.

Anonymous said...

Lepas amno takut-takutkan orang islam sendiri, ulamak tersebut berfahaman wahabi, syiah le dan bermacam tohmahan yang membawa unsur kecelaruan dan ketakutan pada umat islam tu sendiri. Surat Khabar, tv 3 buat penambahan wawancara dengan golongan melayu sesat hentam ulamak secukup-cukup nya, dah berpuloh tahun kerja macam ni dijalankjan amno mana makin melambak melayu jadi murtad. Lepas tu bila ada kes-kes begini bukan dia nak bangkit pulak bagi sokongan nak tentang kapir bahkan tukang laga bagi islam sesama islam supaya musnah, camana tak orang panggil amno parti babi. Memang amno parti islam munafikun.

Anonymous said...

umnolah dalang paling besar dalam memurtadkan org2 islam,sudah 50 tahun dah....apa kejayaan umno tentang islam kalau bukan sudah mencecah ratusan ribu org islam yg dah murtad ini semua kerja siapa kalau tak kerja buat umno.... umno sendiri pun sudah sesat terang lagi nyata.....umno seperti daging babi yg di salai

Anonymous said...

Serbu Gereja pandai pulak, tapi ke mana mereka yang bertanggungjawab terhadap golongan yang susah yang memerlukan bantuan ? Mana perginya duit Zakat ? bukankah duit zakat adalah sumber yang membantu golongan yang memerlukan ? Perlu ke nak menyalahkan Gereja ? Seharusnya mereka yang bertanggungjawab harus berasa malu kerana mengabaikan tanggungjawab yang diamanahkan.

PERINGATAN: KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DI BUAT DALAM BLOG INI. IA ADALAH PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN BERKENAAN DAN TIDAK SEMESTINYA MENGGAMBARKAN PENDIRIAN KAMI. SEGALA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DISIARKAN MENJADI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN TERBABIT. HARAP MAKLUM ~ ADMIN
[ Klik DI SINI Untuk Belajar Membaca Al-Quran Digital Online ]