pahangdaily pahangdaily Author
Title: Ibu Tunggal 'Rayu Bantuan' Ringankan Bebanan !
Author: pahangdaily
Rating 5 of 5 Des:
KUANTAN: “Siapa sangka, dulu kami sekeluarga hidup mewah tetapi dalam sekelip mata semuanya berubah dan kami bila-bila masa sahaja bole...

KUANTAN: “Siapa sangka, dulu kami sekeluarga hidup mewah tetapi dalam sekelip mata semuanya berubah dan kami bila-bila masa sahaja boleh dihalau dari rumah ini,” kata Suzana Sulaiman, 46, yang tinggal di Indera Mahkota Dua di sini.

Lebaran tahun ini juga tidak bermakna kepada mereka anak-beranak apabila rumah yang menjadi tempat berteduh selama 20 tahun kini dalam proses lelong oleh pihak bank.

“Sebagai ibu tunggal saya tidak mampu berbuat apa-apa, kami lapan beranak hanya mampu berserah dan berdoa mengharapkan ada pihak dapat membantu kami menyelesaikan bayaran tunggakan pinjaman rumah sebanyak RM40,000,” katanya.

Katanya, selepas bergelar ibu tunggal, empat tahun lalu hidup mereka sekeluarga seolah-olah hilang arah apabila berhadapan dengan masalah kewangan untuk meneruskan kehidupan.

Menurutnya, bagi menyara tujuh anak berumur 26 hingga 11 tahun dia terpaksa bertindak menjual pelbagai barangan kelengkapan rumah seperti peti sejuk, perabot dan pinggan mangkuk yang berjenama.

“Anak bongsu saya Alif Nasrullah, 11, yang paling terkesan dengan keadaan sekarang. Daripada seorang kanak-kanak aktif dan periang dia menjadi pendiam serta tidak keluar rumah.

“Dia tidak berminat untuk ke sekolah, seorang lagi anak saya yang belajar di tingkatan lima juga memutuskan berhenti sekolah disebabkan masalah kewangan,” katanya yang kini mengambil upah mencuci rumah jiran dengan upah antara RM10 hingga RM50.

Beliau berkata, dua anaknya kini belajar di Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (Polisas) dan Universiti Selangor (Unisel). Manakala anak perempuan tunggalnya baru melanjutkan pengajian dalam bidang undang-undang di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Dengkil, Selangor.

Suzana yang berasal dari Skudai, Johor berkata, dia perlu tabah mengharungi pelbagai dugaan terutama dalam keadaan kewangan yang semakin kritikal dan terpaksa meminjam wang jiran untuk membeli beras dan telur.

“Saya tidak pasti di mana kami akan sambut Aidilfitri nanti kerana kami sekeluarga boleh dihalau pada bila-bila masa sahaja,” katanya. #sumber

Advertisement

Post a Comment

Catherine Jonez said... Monday, September 19, 2016 5:41:00 PM
This comment has been removed by a blog administrator.
Augustine Junio said... Saturday, October 15, 2016 9:17:00 PM

Hello, Adakah anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana
tekanan saya membiayai atau memerlukan dana untuk memulakan anda sendiri
perniagaan? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar
bil-bil anda? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan mempunyai
kesukaran mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan lain-lain
institusi kewangan? Saya ingin memaklumkan kepada anda bahawa tawaran pinjaman
pada kadar faedah yang rendah 2%, jika anda berminat untuk mendapatkan
pinjaman daripada kami, sila hubungi kami melalui e-mel: (AUGUSTINEJUNIO@GMAIL.COM)

HENRIETTA PAUL said... Monday, October 24, 2016 3:41:00 PM

Anda perlu pinjaman? Adakah anda seorang lelaki atau perempuan dan anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda ?? Adakah anda memerlukan modal untuk memulakan perniagaan? Apa masalah kredit anda mungkin, di sini datang bantuan anda kerana kami menawarkan pinjaman kepada individu dan syarikat pada kadar yang rendah dan berpatutan yang menarik. Hubungi kami hari ini di(chosenloanfirm@gmail.com)

Siti Aminah said... Wednesday, May 17, 2017 7:52:00 PM

Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

Pablo Alves said... Monday, May 29, 2017 11:55:00 PM

Perundingan-manfaat-pembiayaan

Anda memerlukan wang dengan cepat, anda perlu melakukan pekerjaan, penyatuan hutang, membeli rumah kedua tidak kira sebab, saya boleh membantu anda hubungi Pablo Alves kerana dia yang ikhlas dan serius lady kemudian beritahu jumlah pinjaman dan tempoh bayaran balik anda untuk mencari kepuasan. Berikut adalah alamat mail:pablo.alves1960@gmail.com
pablo.alves1960@gmail.com

 
Top