pahangdaily pahangdaily Author
Title: Mufti Pahang: Berdosa, Sekiranya Keluarkan Sesuatu 'Fatwa' Tanpa Ilmu
Author: pahangdaily
Rating 5 of 5 Des:
KUANTAN:  Mana-mana pihak yang tidak tahu mengenai fatwa tetapi bertindak mengeluarkan sesuatu...

KUANTAN: Mana-mana pihak yang tidak tahu mengenai fatwa tetapi bertindak mengeluarkan sesuatu fatwa kepada orang ramai adalah melakukan satu dosa kerana berbuat demikian tanpa ilmu.
Mufti Pahang Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman berkata sekiranya fatwa yang dikeluarkan itu menyimpang daripada landasan Islam sebenar ia boleh mendatangkan fitnah sekali gus memecahbelahkan masyarakat.
"Orang yang tidak tahu fatwa, (tetapi) dia mengeluarkan fatwa,... dia melakukan satu dosa (kerana) mengeluarkan fatwa tanpa ilmu," katanya pada sidang media di sini, Selasa.
Abdul Rahman mengulas tentang kenyataan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa jemaah yang menunaikan haji menggunakan wang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) pemberian kerajaan tidak akan mendapat haji mabrur.
Dr Mahathir dalam kenyataan berkenaan dipetik berkata haji tidak mabrur itu disebabkan wang haram yang dikatakan dicuri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Abdul Rahman berkata tiada bukti jelas dan sahih mengikut undang-undang mengatakan wang berkenaan adalah hasil curi, sekali gus menjadi haram kepada umat Islam di negara ini menggunakan wang itu untuk menunaikan haji.
"Kita tidak dapat menentukan status halal atau haram wang tersebut kerana dengan jelas tidak ada bukti sahih, ia hanya sekadar tohmahan pihak pembangkang lebih-lebih lagi yang memang cuba hendak menjatuhkan dan memburukkan kerajaan.
"Saya sebagai Mufti Pahang pun tidak berani membuat (sebarang) kenyataan tanpa bukti, apabila tidak ada bukti, dari segi syarak dan kaedah feqah, kita menghukum di atas benda yang zahir sahaja, dan Allah SWT sahaja menghukum perkara-perkara yang batil," katanya.
Sehubungan itu, beliau berkata hanya Allah yang berhak menentukan sama ada ibadah haji seseorang itu mabrur ataupun tidak kerana mabrur bukan sesuatu yang boleh diukur.
"Kalau kita hendak membuat perbandingan dengan ibadat lain seperti sembahyang, sembahyang kalau seseorang itu cukup rukun dan syarat, dari segi zahir sembahyang ini sah, begitu juga haji yang dilakukan menepati kehendak rukun syarat haji, maka sah ibadah haji seseorang itu," katanya. #sumber

Advertisement

Post a Comment

Anonymous said... Wednesday, January 04, 2017 2:42:00 PM

Memang lah Bengap Mufti Pahang sorang ni.pada aku Mahathir hanye memberi Pandangan dia atas dasar ilmu agama nye yang cetek tapi komennye memang Betul.Memberi Pandangan dan Fatwa tak sama Mufti hoooiii.Rakyat beri pandangan atas hukum agama yang kami tau.La cam mana Sultan blh lantik dia jadi Mufti

Anonymous said... Wednesday, January 04, 2017 5:01:00 PM

Pandangan mahathir adalah berdasarkan pengamatan dan kepakaran beliau berkenaan tatacara pengurusan negara dan semua org tahu asas2 dosa, pahala, halal dan haram sekiranya dia yakin duit 1MDB adalah duit curi. Jadi mmg betol la cakap mahathir duit curi buat haji akan jadi tidak mabrur...semua org Islam tau pasal hukum nie dan ini bukan fatwa baru mahathir seperti yg didakwa. Kalau mufti pahang pakar dlm ilmu agama tapi cetek dgn ilmu pengurusan negara tak payah la nak mengelirukan org2 Islam dgn mewajarkan yg salah menjadi benar belaka semata2 tidak berani menegur najib.

Ufti said... Thursday, January 05, 2017 10:14:00 AM

betul bengap mufti yg kata dap harbi ni.

ada ke dia kata mahdey bagi fatwa... hahahaha

bila masa mahdey jd jawatankuasa fatwa?

mahdey beri pandangan yg menerangkan duit IMD pi haji adalah
shubahat hasil rompakan. itu pendapat peribadi je.

yg dok mufti diam tk bagi fatwa rompakan IMDB tu apa jadah?

tu dituntut agama tu.




 
Top