pahangdaily pahangdaily Author
Title: Ketua Hakim Nafi Yang Keyakinan Rakyat Kepada Badan Kehakiman Rendah
Author: pahangdaily
Rating 5 of 5 Des:
PUTRAJAYA: Tun Arifin Zakaria memberi keutamaan paling tinggi dalam memulihkan semula keyakinan masyarakat terhadap badan kehakiman apa...
PUTRAJAYA: Tun Arifin Zakaria memberi keutamaan paling tinggi dalam memulihkan semula keyakinan masyarakat terhadap badan kehakiman apabila beliau memegang jawatan ketua hakim negara ke-13 pada 2011.
Bakal bersara pada hujung bulan ini, keutamaan beliau itu tidak berubah.
Dalam wawancara di pejabatnya di sini, beliau mengimbas semula krisis perlembagaan pada 1988 yang meninggalkan kesan amat mendalam, apabila krisis itu berakhir dengan penyingkiran Tun Salleh Abas sebagai ketua hakim negara.
“Banyak yang berpendapat keyakinan umum terhadap badan kehakiman berada di tahap paling rendah susulan krisis itu, dan masih ada mereka yang bertegas bahawa tahap itu tetap rendah.
“Tetapi bagi saya, keadaan semakin bertambah baik sejak tahun-tahun kebelakangan ini di bawah pendahulu saya,” katanya, dan menyebut secara khusus, Tun Zaki Azmi dan Tun Mohamed Dzaiddin Abdullah.
“Namun, saya mahu membawa badan kehakiman ke peringkat lebih tinggi untuk memulihkan sepenuhnya keyakinan masyarakat,” katanya.
Arifin percaya sebuah badan kehakiman yang bebas adalah penting bagi demokrasi, dan keyakinan masyarakat juga perlu bagi sistem keadilan yang berkesan.
“Sebagai hakim, menjadi tugas kami untuk melaksanakan keadilan dengan sebaik-baiknya, dan sebagai ketua hakim negara, matlamat utama saya adalah untuk mengembalikan semula keyakinan masyarakat terhadap badan kehakiman,” katanya.
Beliau menolak dakwaan keyakinan masyarakat terhadap badan kehakiman tersangat rendah.
“Orang masih datang ke mahkamah untuk menyelesaikan pertikaian… mereka yang mengkritik mahkamah sebagai tidak adil, tidak saksama, berat sebelah.. orang seperti inilah yang datang ke mahkamah.
“Pembangkang membawa banyak kes ke mahkamah untuk menentang kerajaan. Jika mereka tiada keyakinan terhadap badan kehakiman, saya pasti mereka tidak akan datang ke mahkamah,” katanya.
Arifin menyertai perkhidmatan awam sebagai pegawai undang-undang di Jabatan Perdana Menteri kira-kira 42 tahun yang lalu sebelum menjadi majistret pada 1976.
Beliau merupakan penasihat undang-undang Perak pada 1988 dan kemudian menjadi pesuruhjaya kehakiman pada 1992 dan hakim Mahkamah Tinggi pada 1994. Beliau dilantik sebagai hakim Mahkamah Rayuan pada 2002, hakim Mahkamah Persekutuan pada 2005 dan hakim besar Malaya pada 2008.
Ditanya tentang kenangan paling indah dalam kerjayanya, Arifin, yang mencecah usia 67 tahun pada Oktober ini, sekadar berkata: “Saya suka mendengar kes dan menulis penghakiman.”
“Apabila saya menulis penghakiman, saya lakukannya dengan sepenuh jiwa raga. Apabila anda mendengar sesuatu kes, lebih-lebih lagi kes yang rumit, dan anda kemukakan penghakiman yang pada anda adalah penghakiman terbaik yang anda tulis, anda akan rasa amat puas hati.
“Paling manis adalah apabila anda benar-benar yakin anda berlaku adil terhadap sesuatu kes,” katanya.
Arifin, yang berasal dari Kelantan, ketawa kecil apabila diminta menggambarkan tentang dirinya sendiri.
“Saya agak terbuka kepada media dan masyarakat serta agak mudah didekati.
“Ia penting bagi kami (hakim) untuk mendampingi masyarakat menerusi media supaya kami boleh memperjelaskan perkara berkaitan badan kehakiman dan tentang fungsi kami. Lagipun, tiada apa untuk saya sembunyikan,” katanya.
Satu daripada pencapaian yang membanggakan Arifin adalah penyelesaian 12,000 kes tertunggak di Mahkamah Rayuan kepada 3,000 kes dalam tempoh 2 tahun.
“Sekarang, kami hanya mengendalikan kes semasa,” katanya.
Beliau turut memperkenalkan peraturan mahkamah yang baharu bagi mahkamah rendah dan mahkamah tinggi yang menggabungkan serta memudahkan peraturan berasingan bagi kedua-dua mahkamah itu selain memperkemaskan prosedur. #sumber

Advertisement

Post a Comment

Anonymous said... Sunday, March 12, 2017 7:41:00 PM

Macamana nak pulihkan atau menambiakkan diwaktu yang sama AG sendiri telah boleh buat keputusan tanpa masuk ke mahkamah bagaimana yang arif tuanp-tuan hakim hendak menjustifaikan keadilan PN pun boleh buat keputusan mahkamah kecualilah badan kehakiman tidak tertakluk dibawah mana-mana badan yang kawal selia oleh menteri yang tiada bidang perundangan sepatutnya badan kehakiman berada dibawah kawalan parlemen atau YDPA dengan nasehat dari para alim ulama yang bertaraf mufti kepada YDPA.

 
Top