SELAMAT DATANG KE PORTAL RAKYAT PAHANG DAILY ONLINE

"Remeh-Temeh" : Pemuda DAP Ulas Kes Saman Kerajaan Isu Tulisan Jawi Di Papan Tanda

KUALA LUMPUR - "Remeh-temeh," kata ciapan Ketua Pemuda DAP Howard Lee yang dicatat menggunakan tulisan Jawi.

Hantaran Howard di Twitter itu turut disertakan pautan berita Malaysiakini yang melaporkan Adun Tras dari DAP Chow Yu Hui memfailkan permohonan mahkamah untuk mencabar ketetapan kerajaan Pahang untuk mewajibkan tulisan jawi di papan tanda dan iklan di premis perniagaan di negeri itu.

"Kita patut utamakan perkara yang lebih mendesak," jelas Howard yang juga Adun Pasir Pinji dipercayai menegur tindakan rakan separtinya dari Pahang itu.

Terdahulu Chow dalam pemfailan di Mahkamah Tinggi Kuantan berkata kerajaan tempatan tidak harus memaksa orang ramai, terutama pemilik perniagaan, NGO atau mana-mana pihak untuk menyertakan tulisan jawi di papan tanda mereka.

"Misalnya, pelanggan di restoran Cina atau kedai barangan agama Buddha/Taoisme adalah orang bukan Melayu yang tidak boleh membaca jawi. Jadi apa perlunya menyertakan tulisannya (di papan tanda)?" soalnya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Bangi Ong Kian Ming berkata tindakan undang-undang Adun Tras berkenaan "sangat tidak diperlukan" khususnya dengan mengambil kira keadaan politik nasional masa kini.

"Dilakukan kerana sebab-sebab yang dikatakan 'idealistik' tetapi melihat kenyataan, ia satu tindakan yang mementingkan diri sendiri yang didorong oleh sebab-sebab kepentingan diri sendiri.

"Orang-orang yang hendak menjadi 'wira' ini adalah sebab kenapa rakyat melihat DAP sebagai liabiliti," katanya yang juga timbalan pengarah pendidikan politik DAP. #sumber


0 Komen Skrg, Sila Berikan Komen Anda Di Sini:

PERINGATAN: KAMI TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DI BUAT DALAM BLOG INI. IA ADALAH PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN BERKENAAN DAN TIDAK SEMESTINYA MENGGAMBARKAN PENDIRIAN KAMI. SEGALA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DISIARKAN MENJADI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN TERBABIT. HARAP MAKLUM ~ ADMIN
[ Klik DI SINI Untuk Belajar Membaca Al-Quran Digital Online ]