
Ramai kakitangan awam, nyata tidak berpuas hati dengan pemberian bonus RM500 yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini. Mereka menganggap, keputusan yang dibuat oleh kerajaan itu jelas sekali melambangkan bahawa jasa mereka tidak dihargai sepenuhnya. Walhal, semenjak Najib Razak menjadi Perdana Menteri Mac lalu merekalah yang telah bertungkus lumus melaksanakan agenda 1Malaysia yang diperkenalkan oleh beliau. Apa yang lebih memeritkan lagi ialah bayaran RM500 itu pula dibuat dalam dua kali bayaran iaitu sebelum hari raya dan sebelum buka sekolah awal tahun depan. Ini bermakna mereka hanya menerima duit raya sebanyak RM250 sahaja pada tahun ini. Susulan daripada itu, beberapa orang kakitangan awam yang ditemui nyata kecewa dengan senario tersebut. Tambahan pula kerajaan baru sahaja memberi bebanan kepada mereka susulan kenaikan harga minyak sekarang ini. Malahan bagi mereka yang bakal pulang ke kampung halaman menaiki bas pula, mereka juga bakal terbeban dengan sur caj 30% yang dibuat oleh kerajaan sebelum raya tahun lepas yang akhirnya dijadikan kenaikan kadar tambang kenderaan awam itu. Semua ini jelas membuktikan bahawa kerajaan BN tidak prihatin dengan nasib golongan terbabit sebenarnya. Mereka hanya digunakan ketika perlu sahaja, dan tidak diutamakan ketika mereka pula amat memerlukan bantuan kewangan tersebut terutamanya menjelang Hari Raya ini.
Apalah yang dapat dilakukan sangat dengan wang sebanyak RM250 itu, jika dibandingkan dengan keadaan ekonomi hari ini. Biarpun kakitangan awam kecewa dengan perkembangan ini, namun lain pula jadinya dengan mereka yang bertugas di negeri-negeri Pakatan Rakyat. Difahamkan, tiga negeri terbabit setakat ini iaitu Selangor, Kedah dan Pulau Pinang masing-masing telah mengumumkan pemberian bonus RM500 lagi kepada kakitangan terbabit. Ini bermakna mereka akan mendapat tambahan RM500 yang keseluruhannya berjumlah RM1,000. Tambah menarik lagi bonus tambahan itu bakal diberikan sekali gus RM500 menjelang Hari Raya Aidil Fitri. Ini bermakna mereka bakal menerima RM750, iaitu RM250 diberikan oleh kerajaan pusat dan bakinya oleh kerajaan negeri. Soalnya sekarang, disaat Aidil Fitri yang bakal menjelang tiba apa pula ceritanya kerajaan negeri BN sekarang?. Amat memalukan bila mana kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang disekat peruntukan kerajaan pusat dapat memberikan kebajikan kepada kakitangan mereka. Sedangkan negeri-negeri yang ditadbir oleh BN yang menadapat berbagai peruntukan kerajaan, gagal untuk memberi "duit raya" kepada kakitangan awam.
[Senario yang berlaku ini jelas sekali menunjukkan bahawa kerajaan negeri BN sebenarnya mempunyai masalah kewangan yang serius untuk berbuat demikian terutamanya negeri Pahang Darul Makmur ini sendiri. Hutang yang banyak dan belanjawan yang defisit telah menyebabkan kerajaan negeri gagal untuk menghargai kakkitangan kerajaan di negeri ini. Berbanggalah rakan-rakan mereka yang bertugas di negeri Pakatan Rakyat. Kerana ketelusan dan sikap berhemah dalam berbelanja menyebabkan berbagai kebajikan rakyat dapat diagih-agihkan ketika saat memerlukan. Oleh itu, diharapkan agar kakitangan awam yang menjadi tulang belakang kerajaan di negeri BN dapat melakukan sesuatu untuk merubah fenomena ini. Lakukan perubahan untuk kesejahteraan dan keselesaan hidup pada masa yang akan datang. Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat semua!].
Apalah yang dapat dilakukan sangat dengan wang sebanyak RM250 itu, jika dibandingkan dengan keadaan ekonomi hari ini. Biarpun kakitangan awam kecewa dengan perkembangan ini, namun lain pula jadinya dengan mereka yang bertugas di negeri-negeri Pakatan Rakyat. Difahamkan, tiga negeri terbabit setakat ini iaitu Selangor, Kedah dan Pulau Pinang masing-masing telah mengumumkan pemberian bonus RM500 lagi kepada kakitangan terbabit. Ini bermakna mereka akan mendapat tambahan RM500 yang keseluruhannya berjumlah RM1,000. Tambah menarik lagi bonus tambahan itu bakal diberikan sekali gus RM500 menjelang Hari Raya Aidil Fitri. Ini bermakna mereka bakal menerima RM750, iaitu RM250 diberikan oleh kerajaan pusat dan bakinya oleh kerajaan negeri. Soalnya sekarang, disaat Aidil Fitri yang bakal menjelang tiba apa pula ceritanya kerajaan negeri BN sekarang?. Amat memalukan bila mana kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang disekat peruntukan kerajaan pusat dapat memberikan kebajikan kepada kakitangan mereka. Sedangkan negeri-negeri yang ditadbir oleh BN yang menadapat berbagai peruntukan kerajaan, gagal untuk memberi "duit raya" kepada kakitangan awam.
[Senario yang berlaku ini jelas sekali menunjukkan bahawa kerajaan negeri BN sebenarnya mempunyai masalah kewangan yang serius untuk berbuat demikian terutamanya negeri Pahang Darul Makmur ini sendiri. Hutang yang banyak dan belanjawan yang defisit telah menyebabkan kerajaan negeri gagal untuk menghargai kakkitangan kerajaan di negeri ini. Berbanggalah rakan-rakan mereka yang bertugas di negeri Pakatan Rakyat. Kerana ketelusan dan sikap berhemah dalam berbelanja menyebabkan berbagai kebajikan rakyat dapat diagih-agihkan ketika saat memerlukan. Oleh itu, diharapkan agar kakitangan awam yang menjadi tulang belakang kerajaan di negeri BN dapat melakukan sesuatu untuk merubah fenomena ini. Lakukan perubahan untuk kesejahteraan dan keselesaan hidup pada masa yang akan datang. Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat semua!].







Orang kampung, petani, peladang, warga emas, nelayan, dll yg bekerja sendiri habuk pun tak ada. Bonus ke, naik gaji ke, imbohan ke, apa-apa pun tak ade. Namun mereka tetap bersyukur kerana masih lagi boleh hidup dgn aman damai..
BalasPadamTapi lain pulak bagi kakitangan kerajaan nih. Dah bagi masih lagi merungut, komplen, mengeluh, macam-macam kerenah lagi. Mengapakah mereka ini tidak pernah ingin bersyukur keatas rezeki yg dibagi? Pelik, pelik, hairan tapi benar.
Yg paling banyak komplen ialah mereka dari puak PR/PKR. Bila kerajaan baagi duit mereka ambil, tapi hasad tak pernah berhenti dari dengki mendengki. Mulut busuk mereka tak pernah nak diam dari menghina kerajaan bagai nak rak, memaki hamun, dll.
Inilah dia puak2 busuk PR/PKR..
nak buat mcm mana...jenis mmg tak pandai bersyukur... walaupun apa yg k'jaan bagi depa bantai. bila dah k'jaan dia org kat kedah dan s'ngor bagi alhamdulillah la... biar la dia org terima w\pun k'jaan dah bagi pada k/tgan k'jaan. Itula rezeki dari Allah dan kita sebagai hambanya patut bersyukur dgn apa yg ada...jgn asyik merugut... takut nnti segalanya ditarik balik oleh yang Azali. Kaum PR mohon kau org tahu apa itu REZEKI dan tau apa erti SYUKUR.
BalasPadampencacai umNO ni jeles tahap kronik ni terhadap kebajikan yang dijalankan oleh kerajaan PR, mudah2an usaha2 sebegini akan membuka mata rakyat Malaysia yang berada atas pagar agar menyokong perjuangan PR dimasa hadapan. InsyaAllah....
BalasPadamRM500,terkemut kemut nak kasi,,tapi boleh pulak kasi sponsor F1 2010,,,bilion RM drawn to drain, a very cow head goverment.
BalasPadamaku tetap bersukur di atas pemberian kerajaan pusat,jelas sekali kerajaan pr mengada ngada nak beri lebih,konon dia yang terbaik,tapi hampas.penulis pun bodoh juga,sekolah mana lu.kaki tangan kerajaan negeri,negerilah bagi...ada ke kerajaan pusat nak bagi lagi...baru keluar dari gua agak nye...
BalasPadamsyukur alhamdulillah.....
BalasPadamrezeki tak disangka sangka nie..
terima kasih pakatan..
dah tahun lepas depa dpt tak kan bila dok perintah tak bagi pula...nanti kena kutukla...entahla bagi tu ikhlas ke idak... lepas ni jenuh bayar hutang
BalasPadamKalau betul kerajaan PR/PKR akan beri bonus,beri pada ahli saja.ahli ameno jangan di beri walau sekupang pun.Dia orang apa tau..tau nya nak mengampu saja..yang mereka tahu hanya
BalasPadammenyembah sujud tak tentu hala saja.wahai orang2 ameno,korang tau tak?Boss korang menyapu duit rakyat???
salam en anonymous. Aku dah bersara dari perkhidmatan kerajaan. Yang ni aku nak tanya duit bonus tu duit BN ka Duit UMNO ka. jadi semua berhak la tak kira la dia tu penyokong PR, BN ka atau tak sokong sapax. Sapa jadi pemerintah hanya diamanahkan mentadbir wang rakyat dan hasil bumi negara(minyak,cukaix dsbnya). Kalau wang tu wang BN atau UMNO memang patutlah org yang terima duit tu mestilah yang menyokong mereka dan bukannya penentang mereka.Jangan kita memperbodohkan rakyat. mereka mempunyai anakx yang belajar di IPTA dan berkelulusan tinggi. Org kampung bolehlah diperbodohkan spt bagitau kerana UMNO dan BNlah anakax pak cgik dpt bersekolah. satu alasan yang amat dangkal.
BalasPadamsalam...bukan tak bersyukur, tapi musykil, adilke bagi golongan kakitangan sokongan ni, gaji bukan lah besar sangat, tanggungan perbelanjaan tinggi, sedangkan golongan propfesional, menteri, pemimpin kaya raya hasil dari kekayaan negara dikongsi sesama mereka sahaj, bukan dikongsi bersama rakyat. Rakyat sekarang sudah celik mata, dan sedar ada penyelewengan di luar sana.
BalasPadamkawan jual mercum bulan pose ni aje dapat lebih lima ribu....apa nak kecoh...
BalasPadamSplendid
BalasPadamKudos 2 Pakatan led state governments 4 these bonuses in conjunction wit the Eid celebration
I hope it's not the usual case of "No Action,Talk Only"
Otherwise, the PR governments will lose credibility in the eyes of the rakyat
I bet the Perakian public staffs r pissed that they r not goin 2 receive those bonuses now that their government was undemocratically elected n their rights as democratic citizens trampled on
Seriously,mamak Zambry is takin notes from fellow mamak Mahathir on how 2 plunder the rakyat n learning the ways on fattening his n his family's pockets n tummies
Bersyukurlah ... insaflah! Kawal nafsu, kawal perasaan yang tidak pernah cukup tidak pernah puas. Bila Izrail tiba baru semua tertutup.
BalasPadamkalau dah dapat syukur aje lah. tak kisah lah BN atau PR yg bagi, diorang manage je.Duit kita semua jugak sebenarnya yg membayar cukai.Kalau nak lebih, buat MLM.Aku juga yg x dpt sbb keje swasta. Tapi syukur juga, sebab kurang2 nya ada gaji.
BalasPadamalahai.. keje pun kejap2 gi minum.. kejap2 gi minum.. kalau aku, tade la aku nak bagi.. buang duit rakyat je.. baik bagi kat rakyat yg betul2 memerlukan.., yg tade rumah, yg miskin. PR ngan BN kena ingat.. duit tu bukan duit depa. duit tu duit rakyat.. org yang betul2 menampung kerajaan adalah rakyat, kakitangan kerajaan ni keja perabih duit je. bersyukur jauh sekali.. makin bangga diri adela.. sombong.. macam best je, bagi kerja suruh siapkan dlm seminggu pun tak boleh buat sedangkan org swasta boleh siap dlm setengah hari je. pagi punch card, pastu hilang.. petang datang punch card, pastu balik.. membazir duit rakyat betul.. mintak lak macam2..
BalasPadamAnon...
BalasPadamBersyukurlah bagi yang akan dapat rezeki lebih untuk menyambut hari raya nanti terutama kakitangan kerajaan.
Kerajaan negeri PR telah beri bonus dengan kadar yang termampu hasil dari perbelanjaan berhemah oleh kerajaan negeri PR.
Kerajaan Pusat lagi banyak duit dan menjadi tanggungjwab mereka untuk memberi pertolongan kepada petani, peladang, warga emas, nelayan lagipun mereka semua adalah dibawah satu Persatuan jadi pertolongan harus diberikan bagi mereka yang memerlukan.
Sekadar melalak itu ini tanpa fikir dulu baik tak payah.
Sekarang baru lah dikatakan buku bertemu ruas.
BalasPadamKerajaan Barisan Nasional vs Kerajaan Pakatan Rakyat memberi bonus kepada pekerja mereka. Siapa yang lebih prihatin dan siapa yang cakap tidak serupa bikin...?
Harga petrol sudah naik, harga tambang bas/teksi naik dan sekarang sudah ada pula F1 Malaysia (formula tipu satu malaysia.
Walau apa pun alasannya, rakyat perlu duit tambahan bagi menyambut perayaan Hari Raya Idilfitri ini bersama keluarga. Mengapa terkemut-kemut...?
Ahli UMNO kepala lembu !
kemut kemut tu kaki jubur tau,kah kah kah,beri salah tak beri pun salah,mika semua ni gila daaaaaaaaaaaa,kah kah kah,umno kepala lembu ,pr jubur lembu okaylah tu,kah kah kah
BalasPadammenyampah dgn slogan 1malaysia. sampai f1 pun di satu malaysia kan.
BalasPadamapa kena mengena. Bodoh punya umno
Memang patut pun dapat rm500. Tak payah bagi pun x apa. Kakitangan kerajaan ni memang pemalas no 1 terutama melayu, makan rasuah no.1 kerja x nak buat asyik nak duit jer. Bangang
BalasPadamjangan slogan satu buntut dahlah,kah kah kah
BalasPadamanon 9.44,lawan kerajaan pun no1,kerja dengan kerajaan,dapat gaji dengan kerajaan,pecen pun dengan duit kerajaan ,lepas tu main belakang dengan pembankang,hetam kerajaan,kah kah kah,bagi sekupang dah ler
BalasPadam