script data-ad-client="ca-pub-8413987413612695" async src="https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js">
Selamat Datang Ke Blog Pahang Daily Online (PDO) | Terima Kasih, Sila Berkunjung Lagi

..............................

Hits Pelawat PDO Mulai 31.08.2008

Lynas Malaysia Akan Tawarkan Dua Ribu Peluang Pekerjaan Serta Merancakkan Ekonomi Setempat !

KUANTAN, 23 Nov - Pembukaan kilang Lynas Malaysia Sdn. Bhd. (Lynas) di Kawasan Perindustrian Gebeng di sini bakal menawarkan peluang pekerjaan kepada lebih 2,000 orang di samping bakal merancakkan aktiviti ekonomi setempat. Pengarah Urusannya, Datuk Mashal Ahmad (foto) berkata, buat permulaan Lynas telah mengambil 350 pekerja yang terdiri daripada 75 siswazah teknikal, 15 bukan teknikal dan 260 tenaga mahir dan separa mahir. "Selain itu kami turut mengambil 250 pekerja kontrak untuk bekerja di sini sebagai kumpulan sokongan kepada syarikat ini. Malah, semua kakitangan Lynas termasuk pihak pengurusan adalah rakyat Malaysia kecuali empat pakar nadir bumi dari China," katanya. Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan taklimat kepada media mengenai perkembangan terkini kilang tersebut di Kawasan Perindustrian Gebeng di sini kelmarin. Tambah beliau, industri sokongan juga akan menjana lebih 1,000 peluang pekerjaan tambahan kepada penduduk. "Malah, kami juga menyediakan peluang perniagaan untuk kontraktor dan pembekal tempatan," katanya. Jelasnya, pada fasa pertama pembinaan kilang itu, pihaknya telah mengeluarkan modal pelaburan sebanyak RM1.39 bilion dengan RM618 juta telah dibelanjakan di Malaysia. Katanya, ini termasuk memberi projek kepada kontraktor di Kuantan sebanyak RM235 juta. "Bagi fasa kedua pula, kami akan mengeluarkan pelaburan sebanyak RM700 juta yang mana separuh daripadanya akan dibelanjakan di Malaysia. "Dengan pelaburan yang dikeluarkan oleh Lynas ini bukan sahaja menguntungkan orang ramai malah akan meningkatkan ekonomi Pahang dan Malaysia," kata beliau lagi.


[Dengan perkembangan terbaru ini, ia dijangka akan menyentap semangat pihak yang membantah projek itu terutamanya NGO Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) dan sebagainya. Walau apa jua bantahan yang dibuat oleh rakyat, kerajaan mungkin punyai seribu sebab dan alasan untuk meneruskan jua projek berkenaan. Persoalannya, apakah rakyat akan terus membantah sampai bila-bila kerana difahamkan pihak berkenaan akan membawa kes ini ke mahkamah dalam masa terdekat. Jika itu terjadi dan jika Lynas dibatalkan, wang manakah yang perlu digunakan untuk membayar ganti rugi kepada syarikat terbabit?. Bayangkan jika ketika itu Pakatan Rakyat memerintah Malaysia dan juga negeri Pahang ini. Terkadang rakyat semakin keliru melihat apa yang berlaku. Namun, agenda di sebalik perjuangan mereka harus difikirkan semula kerana banyak andaian dan persepsi kini menjadi mainan pihak-pihak tertentu sekarang ini. Malah, kami juga sudah mendapat maklumat begitu ramai anak-anak pembantah Lynas yang bekerja malah ada yang mendapat projek dengan syarikat terbabit. Maknanya, memang ada sesuatu yang tidak kena atas bantahan yang dibuat itu sebenarnya. Maka, wajarkah ia terus ditentang sampai bila-bila sedangkan ada orang meraih untungnya].
Share:

53 ulasan:

  1. Yang membangkang 2 xleh berpk dgn sempurna...byk dipengaruhi oleh org2 yg nk mengambil kesempatan atas dasar politik...

    Sikap kerajaan yg selama ni corrupt menyebabkan org setempat xpercaya dgn fakta..Tp ikhlas sy katekan, untuk kes Lynas ini, PKR telah mengambil langkah yg salah dengan memberi info dan maklumat yg salah kepada penyokong nye..Insaflah wahai Fuziah Salleh, Anda mmg byk buat onar kt kuantan ni

    BalasPadam
  2. YA, INI LAH GAYA MAT MELAYU YG PENTINGKAN PERNIAGAAN DAN WANG...
    MEMPERGUNAKAN ORG MELAYU, KONON BAGI PELUANG MENDAPAT KERJA, TAPI SEBENAR HABUAN DI TAGIH..
    MELAYU NI, KALAU TAWAR PELACUR PUN DIA MAU, WALAU PUN HARAM..
    NAK BUKA PUSAT PELACUR PUN DIA MAU KERJA, ASAL DAPAT MAKAN & MEWAH..
    KENAPA... BUKA JE KILANG LYNAS DITEMPAT/NEGARA LAIN, AMBIL SAJA BUDK2 TU KERJA KAT SANA ?? SAMA JUGAK ?? TAK FIKIR KE ??
    INILAH..MELAYU BUNUH MELAYU..
    ...SAYA BERHARAP ORG. KAMPUNG SAYA BERSATU, HANCUR & TUTUP LYNAS SEPERTI DI BUKIT MERAH...
    MUGA BERJAYA..
    ORG ATASAN FIKIR DUIT, TAK FIKIR KESIHATAN..!!!

    BalasPadam
  3. seperti di bukit merah??nampak sgt penulis di ats blom fham fakta.nk bndingkan lynas dgn bt.merah??dua mende yg jauh berbeza.Ya Allah,Engkau tunjukkan lah kebenaran agar kami semua tidak berpecahbelah.Amin

    BalasPadam
  4. Org Reliability yg duduk BalokRabu, November 23, 2011 3:05:00 PTG

    Walaupun sudah banyak sessi penerangan diberikan di semua saluran media, masih ramai lagi yang terbelenggu (taksub) dgn fakta yang salah.. adakah kerana taksub pada politik yg sanggup menggunakan isu Lynas utk menukar kerajaan.. byk lagi yg boleh diperjuangakan oleh YB Fuziah dan PR.. tapi malangya, YBF dah tersalah pilih topic utk perjuangan beliau.. tp x salah kalau belian nk mengaku beliau silap.. lagi org hormat.. tp kalau dia teruskan menyalak isu Lynas, maka makin kurang lah sokongan kpd dia.. sy org balok.. org balok pun makin ramai yg dah tak membantah.. hanya golongan yg berkepentingan aje sibuk membantah... org2 balok relax aje..

    BalasPadam
  5. Cuba kita kenang kembali pembinaan stadium negeri Trengganu dizaman pemerintahan Dato' Seri Idris bin Jusoh....

    Berapakah kos pembinaannya ? Syarikat mana yang menjadi pakar runding bina stadium ? Bagaimana puji-pujian yang dilemparkan ketika stadium itu berdiri tegak dengan megah ?

    Berapa banyak peluang pekerjaan yang diwar-warkan MB ketika itu ?

    Sekarang kenapa laporan keruntuhan stadium tersebut senyap sunyi tidak dihebohkan pada rakyat ?

    Jawablah soalan mudah diatas tu...

    Hanya orang yang mempunyai kepentingan peribadi saja yang beriya-iya mempertahankan projek lynas itu dijalankan dibumi Kuantan... bila dah dapat habuan mereka akan melarikan diri dari menyibokkan diri dengan projek tersebut.

    Untuk kepastian.... Tanyalah pada menteri besar pahang, apakah dia akan bertanggongjawab diatas keselamatan rakyat negerinya jika berlaku pencemaran alam sekitar disebabkan projek lynas ?

    Buat surat perjanjian sebagai bukti beliau percaya projek lynas itu selamat dan beliau bersedia bertanggongjawab dan menanggong segala kos jika berlaku pencemaran sehingga menggangu kesihatan rakyatnya.

    Kita tunggu jawapan MB Pahang membuat kenyataan dalam TV3 bersama Karam Singh.

    BalasPadam
  6. Anon 3:21:00 pm

    Kalau ko nak harap Karam Singh berhujah macam dahulu tak payahlah... Dulu bolehlah dia bercakap di pihak rakyat yang MEMPERJUANGKAN KELESTARIAN bumi, tetapi sejak dia dirasuah dengan gelaran Datuk, Karam Singh dah karam ke dalam laut....

    Mulut dah dikuncimati.... Akan keluar kenyataan yang baik-baik aje.... Maklumlah dah ada gelaran orang atas-atas, mana nak juangkan lagi masalah orang bawah-bawah....KITA TENGOK JE NANTI...

    BalasPadam
  7. Koi sokong ANON 3:21:00PM

    RASANYA adil kalau MB NAN sanggup buat perjanjian, jika apa-apa berlaku kepada rakyat selepas Lynas beroperasi(kes kesihatan),beliau sanggup bertanggungjawab membayar segala kerosakan atau kos kesan negatif pembukaan Lynas.

    Kalau benar Denan terlalu yakin dengan Lynas beliau tidak seharusnya berdalih lagi. Buat surat pertanggungjawaban itu. Saksinya salah seorang MP Kuantan. Selepas perjanjian itu dibuat, Fauziah jangan kacau lagi kerja Denan di Lynas tu.

    CUMA rakyat tak mau Denan keluarkan STATEMENT yang serupa dalam kes lombong di Maran roboh sebulan dua dulu. Denan kata, "Dah Takdir.... Amboi....... senangnya nak lari dari tanggungjawab....

    BalasPadam
  8. kelakar sgt lah bro.. buat kilang kena MB sign surat "pertanggungjawaban".. kalau mcm gini, semua kilang nnt kena ada clause gitu.. payah lah FDI nk dtg sini bro.. cuba logic sket statement tu.. Lynas ni di buat ikut standard antarabangsa dan standard Malaysia yg ketat.. semua in order.. byk pihak berkuasa yg memantau..

    Karam Singh tu dpt dato' sb sultan kenang jasa dia byk pada rakyat.. bukan sb nk tutup mulut lah bro..

    BalasPadam
  9. kelakar sgt lah bro.. buat kilang kena MB sign surat "pertanggungjawaban".. kalau mcm gini, semua kilang nnt kena ada clause gitu.. payah lah FDI nk dtg sini bro.. cuba logic sket statement tu.. Lynas ni di buat ikut standard antarabangsa dan standard Malaysia yg ketat.. semua in order.. byk pihak berkuasa yg memantau..

    Karam Singh tu dpt dato' sb sultan kenang jasa dia byk pada rakyat.. bukan sb nk tutup mulut lah bro..

    BalasPadam
  10. Apa gaduh,kalau Lynas siap masa Umno/BN perentah kita benarkan Lynas terus beroperasi dan mengambil pekerja yg sesuai dan yg yakin kepada penerangan kerajaan.Kalau takdir Pakatan menang(rasnya kempunan)dan Lynas siap,operasi Lynas mungkin tidak akan dibenarkan jika suara Poziah popet lebih kuat dari suara dr.rosli pas.Tapi aku rasa Pas Pahang akan corner 90% dari meyokong Poziah popet.Bukan tak tahu perangi Pas tunggang terbalik.Negara Islam dia orang boleh sepak dan Hj Hadi boleh mengaku NI tak ada dlm al Quraan pulak,maknanya al Quran macam boleh berubah je bagi pas bila bersama DAP.Itu lah kepentingan dunia mengatsi prinsip perjuangan kalau main dgn Pas ni.Macam mana aku nak percaya pada Pas.

    Puak Pr pulak jangan bising tunggu berkuasa,kalau tak berkuasa pi ajak para penyokong PR yg tak mahu Lysnas tu gi jauh-jauh dari Lynas,jangan dok minta kerja dgn Lynas,biar je kami orang Umno ni kena radio aktf dari Lynas tu,kurang le pengundi Umno nanti,boleh le puak awok me menang pilihanraya.Kalau ada tanah dekat Lynas MB Denan dah offer nak beli apa lagi?.

    Bila lah pulok Budak-budak Pakatan ni nak tanya Poziah popet,kalau tolak Lynas nanti,apa projek yg Poziah popet nak bawak,org Pakatan ramai yg tak de kerja ni.Atau Poziah nak tarbiah budok PKR puasa sunat hari-hari,poket kosong pun tak apa,semua kena bereti ngisap rokok,nak keman-mana jalan kaki je,ikut cara tabligh.Orang tak pentingkan dunia lah katakan.Malu juga kawan pada bebudak zuhud dari Pakatan ni nanti.Tapi Poziah popet ngapa kan main lagi,kereta mewah dua tiga biji,tak akan bebudak PKR nak suruh jalankaki je nanti,mana aci.

    Kesimpulannya bebudak PR ni tak kemanalah nanti,balik-balik tang tu juga macam mereka bising isu Lynas ni,pi mai,pi mai tang tu juga .Itu lah yg nmampu di ajar oleh pemimpin mereka dan itu juga lah yg mampu mereka lakukan.Entah-entah kalau Pakatan memerentah,aku yg tak sokong Pakatan ni lebih kedepan dan lebih maju dari puak yg taksub Pakatan dari dulu kini dan selamanya di perbodohkan oleh Anuwa al jubori.

    BalasPadam
  11. SEMASA DEMO DI TAMAN GELORA LEPAS,
    RAMAI RAKYAT AUSTRALIA DTG KESITU YG TAK SUKA LYNAS NI, TERMASUK SORANG. MP AUSTRALIA SENDIRI. LEBIH HEBAT DARI MAT2 MALAYSIA BERTITLE DR. NI..
    NGAPE DIA DATANG HEH...CE CITE, CE CITE , AKU ADA CD & TEMUBUALNYA.
    APA ORG. BALOK TU HEBAT SANGAT,ANON 4.58,ANON 4.59 TAK TAU KE???
    AKU NIE TAK DE KEPENTINGAN PUN...
    AKU TAK SUKA BENDA2 BAHAYA, ITU JE, NAMA PUN RADIOAKTIF, TAK FAHAM2..
    TAHIK (ER) YG SEMUA NEGARA TAKNAK, TIBA2 YOU ALL NAK, TAK KE BODOH..
    BANYAK LG KILANG LAIN BOLEH BUAT..
    HEEE GERAM BETUL BUDAK2 BODOH MACAM TU..NAMPAK DUIT JEE..

    BalasPadam
  12. Kesian kat Poziah,
    Dia suarakan HAK RAkyat yg ramai tak setuju Lynas kat Pahang ni,
    ITU baru betul WAKIL RAKYAT bukan ikut TELUNJUK je, Syabash YOU..
    Saya pasti dia tak AMBIL KOMISYEN,
    dan tentu Poziah ada BUKTI@@2 yg Kilang ni BAHAYA.
    Sikit HARI lagi dia akan TUNJUK lahtu.. Kot sedang cari PEGUAM.
    SAYA pun boleh bantu kalau setuju.

    BalasPadam
  13. UNTUK PENGETAHUAN SEMUA, ISU NADIR BUMI LYNAS INI DICADANGKAN OLEH SDRA WONG YANG KETIKA ITU BEKERJA DGN BASF PETRONAS DAN MENJAWAT JAWATAN SETIAUSAHA POLITIK BAHAGIAN KUANTAN.BELIAU YANG MEMBERIKAN INFO INI KEPADA YB FAUZIAH SALLEH UNTUK DIKETENGAHKAN.
    KALAU TAK PERCAYA SIASAT??

    BalasPadam
  14. orang melayu tak heran langsung dgn kilang lynas ni, sbb melayu berani mati, orang cina saja yang risau ttg lynas, sbb mereka pentingkan kesihatan dan keselesaan hidup.

    klu tak percaya, tiap2 hari minggu pergi kat bukit pelindung dan taman gelora, kaum mana yang banyak beriadah (bersenaam) dikawasan tersebut.

    aku jugak melayu, tapi aku takng sokong lynas, sbb senang saja, ikut suka aku le

    BalasPadam
  15. orang PAS ade yg sokong Lynas..itu pasal UMNO suka sangat ...tapi takut Cina tak sokong PAS mereka buat buat ANti LYnas. macam MU***** selalu kita kata pada puak umno.

    BalasPadam
  16. Orang PAS yg sokong LYnas HAMPIR pasti tak mari dengar ceramah malam 23/11/11 nanti ...sebab takut kena pukulan maut barisan penceramah berbbisa ..nanti serba salah duduk dalam ceramah tu kena fakta group antiLynas yg berbisa itu.

    BalasPadam
  17. Nak Tanya Penyokong Lynas,
    NAPE berpuloh2 MAT SALEH AUSTRALIA datang sama BUAT DEMO kat Taman Gelora Bulan Lepas ??
    BODOH sangat ke mat saleh tu perabis DUIT dia, burikkan Bisness DIA..
    KAMU DATANG ATAU TIDAK, ATAU NYOKONG BODO DATO' MB PAHANG TU??
    Kalau RARE EARTH tu tak bahaya , AKU nak buat BAJA POKOK SAWIT aku la...
    bodoh punya peyokong lynas dan bn nie..otak letak kat lutut gamaknya.
    sory ye aku ngata sikit.

    BalasPadam
  18. kelako.. kalau mat salleh aja mesti pandai mesti bijak.. ingat melayu tak de yg cerdik pandai ke..

    waduh..jgn lah merendah kan martabat diri bangsa sendiri..

    nah.. baca ulasan ni dari professor kita.. orang kita..

    http://networkedblogs.com/pOafn

    BalasPadam
  19. oramg melayu BIJAK...
    Tak boleh di AJOR..
    Pandai tapi BODOH sombong macam anos 11.20

    BalasPadam
  20. ada ornag kata:
    YB Fauziah Anti Lynas sebab tak dapat projek...betul ker?
    Denan suka sangat dengan Lynas ada uwang mashuuuuuk..betul ker?
    Orang yang sokong Lynas sebenarnya tak pasti selamat atau tidak tapi kerana perut ia sokong Lynas...betul ker?
    Orang yg dapat kerja dan projek sokong Lynas tanpa rasa bersalah...betul ker?.
    orang yg sokong Lynas cuma dapat sikit uwang bodoh nak mampus ..betul ker?
    orang BAlok yg tak kisah pasal Lynas tu bodo sombong sbb tak reti ambil tahu betul ker?

    BalasPadam
  21. ANAK MARSHALL KERJA DGN COMPANY KITA ORANG...LELAKI HENSEM.....

    BalasPadam
  22. kpd penyokong2 Lynas @ Umnogok..
    tlg2lah..sedarlah..khasnya org2 melayu..dah 54 thn m,sia merdeka jd sila gunakn akal & bkn kepala lutut utk berfikir..aku pn malas nak layan si banggang2 yg minda tertutup, malas membaca..jdkn utusansex & berita hairan sbgi smber rujukan maka akhirnya tahap minda puak2 ni bertaraf bdk tadika..sedarlah wahai rkyat m,sia sume bhw kita dah lama ditipu oleh kebykkan pemimpin2 umnogok yg beragama Islam tp dah bertukar jd Selam....hentilah jd sibodoh sombong & banggang tahap dewa...

    BalasPadam
  23. relax.. kat harakahdaily pun ada gak fakta2 yg salah bro.. kena baca semua bro.. kita melayu pandai.. boleh buat penilaian.. kalauYB Fuziah salah.. tak kan nk sokong gak.. baru2 ni dia kantoi kat twitter pasal issue lynas.. baca lah sendiri..

    http://ondastreet.wordpress.com/2011/11/23/lynas-yb-fuziahs-twist-turn-in-twitter/

    BalasPadam
  24. Anon 10:59,

    Kau ni memang mentaliti terjajah, sangat mengagungkan Mat Salleh,berapa kerat Mat Salleh Australia yg datang?.Lagi pun Mat Salleh Australia ni,jangankan Lynas,minyak kelapa sawit pun dia orang tak mahu masuk Australia.Jadi puak Pas pun tak usah mentekedarah lah minyak sawit tu,berbahaya mengikut piawan mat salleh Australia.

    Aku sekarang anggap Mat Salleh ni sama je.Dulu kita bukan main mengagungkan ekonomi Amerika,dan Eropah,sekarang ekonomi mereka paling teruk merudum dan kelam kabut.Kita marah Mahahtir bail out ,Obama pun sama juga malahan lebih besar nilai wang rakyat US yg di gunakan utk bail out.Hanya puak PR yg tak nampak sebab mereka tutup mata kiblatkan ke Mat Salleh ikut perangai Anwar mat depan belakang.Bodoh punya mangkuk,kena tipu memanjang.

    BalasPadam
  25. Dah la tu Sman................

    Bersaralah........

    BalasPadam
  26. anon 12.08,

    Melayu yg bodoh tu Melayu PR yg di perbodohkan oleh Anwar dan Pok Nik.

    Aku nak tanya apa kelebihan dunia dan akhirat yg kau org dah dapat selama menyokong Anwar dan mengikut 'fatwa' Pok Nik.Nanti aku boleh cerita apa kelebihan yg aku dapat dari segi dunia dan akhirat kerana lebih mempercayai perjuangan Umno dan tidak membuta tuli menerima 'fatwa' Pok Nik.

    Kalau kau rasa macam ada tak ada je faedahnya,itu tandanya kau dah di perbodohkan oleh Anwar dan Pok Nik.

    BalasPadam
  27. NAK TAHU ???
    DURIAN KITA..SANGAT CANTIK, BAIK, COMEY, TAK LEH MASUK SINGAPORE..
    KENAPA YE ??
    MACAM TU LAH MINYAK SAWIT MALAYSIA, SBB TAK IKUT PIAWAYAN/STANDARD AUS.. MANA BOLEH MASUK ?? SENANG JE KAN ??
    INGAT KERETA PROTON CARE (HIJAU) DULU- KENA HANTAR BALIK M'SIA..
    SBB APE YE ???
    KAT MALAYSIA,,,HENTAM SAJA LABU!!!
    BERLAMBAK BARANG TIRUAN..CTH DI- UP-TOWN (mana2lah)..buat2 tak nampak je.. NGAPE YE ??

    BalasPadam
  28. anon 12:52:00

    Aku dah memang bersara,tapi bersara dari menjadi penyokong Wak sodo kaki kelentong,bersara dari jadi pemikul biawak hidup,bersara dari jadi tukang gantung poster,bersara dari mendengar ceramah pemimpin PR yg kelentong sana sini.

    Tang perjuangan menegakan apa yg aku rasa betul aku tak akan bersara,begitu juga dengan kerja untuk mencari rezeki,aku bukan kaki meminta-minta dan bukan juga kaki menunggu-nunggu PR menang sebagaiman ramai dari ahli PKR.yg berharap PR menang supaya nanti mereka dapat hidup senang.Orang pemalas saja yg akan bersara dari melakukan sesuatu yg di rasakannya baik.

    BalasPadam
  29. anon 1:02:00,

    Itu lah kau ni tak faham pun apa orang tulis dan kau tak tahu juga pasal cubaan Australia yg nak buat sekatan terhadap minyak sawit tu.Kau tak faham sebab lembab,kau tak tahu sebab Poziah popet tak cakap.Ini je lah jenis pengikut pkr.

    BalasPadam
  30. Ya Allah Tuham Yg Maha Berkuasa Lagi Maha Mengetahui.Engkau tunjukkan lah kebenaran agar kami tidak berbalah sesama sendiri.Amin.

    BalasPadam
  31. anon 1:19:00,

    Kebenaran kena di cari,akal dan ilmu kena di gunakan,petunjuk Allah sudah pun berada di mana-mana ,hanya kita saja yg pelu bijak menilai.Kebijaksanaan perlu supaya tidak mudah tertipu,terutama penipuan dari orang yg kelihatan baik,pandai bertutur kata, suka mencari alasan dan sentiasa saja menyalahkan orang lain.

    BalasPadam
  32. Syabas pasa anon 1:19...org melayu bayk berbalah sebab benda2 yg diputar belitkan oleh orang cina(issue Lynas ni)....Maaf saya katakan pada yg Melayu, cubalahh berhubung dengan pihak Lynas, ask them for detail process, etc secara berdepan...Mereka lebih pakar...saya dulu pun anti Lynas but one of my fren are Lynas worker and de dah ceritakan semuanya pada sy...1 lg, buka kan hati dan minda 2 supaya bila menilai 2, biarlah seara logik and based kan juga pada research...duk dgr kaum laen cakap tnp pengetahuan boleh mengelirukan kita especially biler terdengar pekataan RADIOACTIVE, tapi sedarkah kita yg kilang2 petronas,shell,bp, esso, etc yg kita bggakan 2 pun byk source radioactive...so why only Lynas yg kiter nak hukum???????think

    BalasPadam
  33. Encik Sman,

    Yang ko maksudkan suka meminta-minta tu adalah puak ko...
    Geng Songkok tiga Jengkal....
    Kami dah lebih 50 tahun dizalimi oleh puak-puak ko ni....
    Tapi masih hidup macam biasa...
    Tapi kalau geng songkok tiga jengkal ko melingkup nanti mana ko nak cari projek??????

    sebab tu aku suruh ko bersara je la dari jadi pencacai.......

    BalasPadam
  34. anon 2:26:00,

    Aku tak pakai songokok pun,apatah lagi songkok tinggi.aku pun tak kenal dengan orang yg pakai songkok 3 jengkal tu.kau tahu ke siapa yg mula pakai songkok tinggi tu?.Dia ialah tak lain dan tak bukan Pak Shaikh al Sodo-me hiro puak kau orang dan dia ni sajalah makhluk pakai songok tinggi yg aku kenal.

    Dalam negara ni,kalau susah bukan kerana di zalimi ,tapi adalah kerana diri sendiri yg malas berusaha.Atau mungkin juga kalau berusah tapi tak menjadi-jadi kerana BODOH,misalnya ada orang yg belajar rajin tapi pencapai markah tak tinggi juga ,kerana iQ rendah.Dalam soal kerja/berniaga ada juga yg rajin berusaha tapi tak berjaya.Ini adalah kerana kebodohan juga. Kata Enstaine 'melakukan perkara yg sama berkali-kali dan mengharapkan hasil yg berbeza ,itu bodoh namanya'.Jadi kalau berusah satu cara tak jadi cuba pula cara lain.

    Cuba kau senaraikan apa kezaliman yg telah kau terima?.

    Kau tidak di benarkan ke sekolah oleh kerajaan?

    Tak di benarkan berniaga?.

    Tak di benarkan bekerja?.

    Di tangkap dan di penjara kerana berjaya dalam usahaniaga dan kemudian kejayaan kau di rampas?.

    Di penjara kerana memberi pendapat yg bercanggah dgn pemerentah?.

    Karya dan inovasi kau sudah tidak di benarkan utk di terbit,kemudainnya di ciplak oleh kerjajaan?.

    Bank tidak memberi pinjaman utk kau berniaga,walau pun perniagaan kau berpotensi dan segala syarat sudah di penuhi?.

    Tidak ada sebarang infrastruktu di bena oleh kerajaan di kawasan kelompok engakau,sehingga kau terpaksa berjalan kaki,terus menggunakan bomoh,memakai pelita minyak tanah,dan anak-anak tidak dapat bersekolah?.

    Atau mungkin juga bila puak kau orang meninggal mayat mereka hanya di biarkan kering,kerana kerajaan tidak membenarkannya di kembumikan.

    Berapa ramai puak kau orang yg saja di bankrupkan kerana tidak menyokong kerajaan?.

    Ada sesiap yg sakit dari puak kau orang yg tidak di benarkan ke hospital kerajaan?.

    Macam-macam lagi soalan boleh di kemukankan utk menilai sejauh mana kau orang sudah di zalimi.Atau nasib yg menimpa kau orang memang hasil dari sikap kau orang sendiri.

    BalasPadam
  35. AUATRALIA tu SAHABAT baik ESRAEL/AMERICA,
    So,Semua tahik2 Radioaktif depa seludup melalui Australia/Lynas ke MALAYSIA nie,
    Anak-anak MALAYSIA nak terima jugak ke?
    I ni bekas Inteligent, i tau lah benda2 nie,
    Napa BODOH sangat rakyat M'sia tak fikir benda2 nie?
    Sorylah i terpaksa bangkit!

    BalasPadam
  36. anon 3:49:00,

    Kalau betul maklumat kau tu,kau berilah pada Poziah popet,biar dia war-warkan,maklumat dari agen pencen.Itu pun kalau dia berani babitkan nama Israel /US dan kau pun kena berani dedahkan sumber maklumat yg kau dapat.Bukti kena dedahkan,macam Saiful dedahkan bukti air mani dalam buntut dia,dia benarkan dr korek utk dapatkan bukti.

    BalasPadam
  37. thank you bro Anon 3:49...

    semua org boleh main cakap aje..

    tp apa bukti?

    BalasPadam
  38. Encik Sman @ Anon Thursday, November 24, 2011 3:31:00 PM.

    Zalim tu maknanya = TIDAK MELETAKKAN SESUATU PADA TEMPATNYA.

    Sebagai sebuah negara yang Agama rasminya adalah Islam....

    Kenapa Undang -Undang tertinggi adalah bukan Undang-Undang Allah?????

    Ko menulis macam bijak pandai....
    Tapi ko tak sedar ko sebenarnya Jahil Murakkab.

    Semua yang ko senaraikan diatas itu adalah kerja kerajaan..

    Dan mereka dibayar Upah yang lumayan untuk buat semua tu.

    Bukannya JASA......

    Itu adalah amanah yang akan dipertanggungjawabkan di Akhirat nanti.....

    Sesiapa pun yang jadi kerajaan,
    Wajib buat semua yang ko senaraikan itu......

    Hatta kalau seekor lembu pun jadi ketua negara,
    dia wajib buat semua tu.

    Faham??????

    Ko ni cubalah berhujah secara bijak boleh????

    Tak dapat bijak banyak, bijak sikit pun jadilah ye Sman......

    Lembu peliharaan ko duduk kondo jugak ke Sman????

    BalasPadam
  39. anon 11:35,00

    Adakah Pas sudah meletakan semua/ sesuatu di tepat yg sepatutnya?. Jawapnya tentu belum, dan kau tentu ada alasan iaitu, salah Umno.Apakah Pas sudah melaksanakan sebaik mungkin,sehikmah mungkin,sebijak mungkin utk melaksanakan supaya 'sesutu di letakan di tempat sepatutnya'?.Tak usah sebut hudud, sebab aku dah tahu kau akan kata salah Umno.Jawapan ni POK Nik Aziz dah hafal utk di bawa ke Padang Mahsyar,itu lah jawapannya.Tapi cuba kita sebut pasal air,kebersihan,maksiat ,aids ,dll di Kelantan,adakah Pok Nik di Kelate atau Azizan di Kedah sudah meletakan 'sesuatu di tempatnya'?.

    Ahh itu soal parti,kau tak dapat menjawabnya kerana kau bukan pemimpin tertinggi kan?.Jadi aku nak tanya diri kau sendiri.Sudahkah kau meletakan secara sempuran sesutu di tempatnya ?.Keperluan diri kau,anak isteri kau keluarga dan kaum kerabat kau,sahabat handai kau dan masyarakt di sekeliling kau.Ugamakau sudah cukup baguske,pelajaran dan ilmu kau sudah cukup tinggi ke?.Atau setidak-tidaknya kau terus mencarinya secara konsisten.

    Menuduh orang jahil murakab ,di bayar lumayan dan sebagainya cukup senang.Tapi buktinya di mana?.Adakah tok guru kau sudah mengajar bahawa,puak kau orang boleh menuduh apa saja pada orang lain terutamnya Umno,halal tak berdosa malahan di anggap sebagai jihad tuduhan tanpa bukti itu.Hanya pihak lawan saja yg jika menuduh perlu mengemukakan bukti,buktinya misti 4org saksi,lain daripada itu di tolak,air mani ke dna ke,video ke itu buka bukti.Agak-agaknya ini meletakan 'sesuatu di tempat yg betul 'atau hipokrit taraf tinggi,yg bakal menjadi penghuni neraka?.Mintalah petua dari tok guru kau orang.

    Kalau lembu menjadi ketua negara dan wajib membuat semua tu,kemudian dia melaksankannya,adakah dia dikira menzalimi rakyatnya,seperti yg kau kata kelompok engkau di zalimi tu?.

    Sebenarnya puak-puak kau orang ni perlu banyak cermin diri,bukan maki hamun orang lain ,barulah nanti Allah memberi keberkatan dan boleh mencapai kejayaan.Kalau Pas menang aku pun bersyukur kepada Allah,asalkan bukan dengan sebahgian besar pemimpin hipokrit yg ada sekarang dan pengikut kurang cerdik macam kau sekarang.Satu lagi syaratnya tidak bersam DAP dan bukan menjadikan Anwar sebagai PM.

    BalasPadam
  40. ANON 12:35 PM

    Kalau menulis tu, fikir2 dulu, ada yang kau tulis tu boleh membuatkan kau sebagai orang2 FASIK.

    PERTAMA : Mengenai SAKSI 4 ORANG. Keperluan SAKSI 4 ORANG bukan permintaan PAS ke, UMNO ke, PKR ke, tetapi itu adalah PERINTAH ALLAH di dalam Al-Quran. Ingat masa Najib ditangkap Khalwat di PD, bersama seorang artis dulu, kami yang turut serta dalam ambush itu, walau dapat mensabitkan tuduhan khalwat, tetapi bukti "umpama masuk keris ke dalam sarung" gagal diperSAKSIkan. Maka tidak boleh disabitkan sesuka hati....Itulah perintah ALLAH.

    KEDUA : Kenapa pemerintah takut sangat menuduh ANWAR mengikut bidang kuasa mahkamah syariah ? Sepatutnya, sebagai sebuah negara Islam, mahkamah Syariah lah tempat yang paling sesuai untuk pertuduhan itu. Umum sudah maklum, para peguam Anwar telah failkan kes tersebut terhadap SAIFOOOOL di MAHKAMAH SYARIAH tetapi Menteri Jamil Khair, menghalangnya. Kenapa ??? Kerana UMNO tidak percaya keppada Mahkamah SYARIAH..... Atau lebih bijak, UMNO kalau ada rasa malu,benarkan kes tersebut diadili juga di MAHKAMAH SYARIAH.

    KETIGA : Kenapa kalau PAS memerintah, kau tak mahu ada kerjasama dengan DAP ??? Sedangkan ketika ini UMNO bekerjasama dengan MCA/MIC???? kALAU BERHUJAH, LIHAT dulu di badan sendiri. Jangan orang lain nak berbaju lawa, tak beri, awak saja boleh berbaju lawa !!!!

    KEEMPAT : Mengenai hukum HUDUD yang hendak dilaksanakan di Kelantan. Rasanya elok engkau tanya AG UMNO, yang akan mencabar sekirannya hukum itu diimplimentasikan di Kelantan. Senang cakap, Peguam Negara akan menentang perlaksanaannya.AG boleh membatalkan hukuman yang dijatuhkan oleh negeri Kelantan (mahkamah). Kalau tak faham juga sistem kehakiman negara, pergi belajar dan tanya peguam2 UMNO....

    BalasPadam
  41. KENAPALAH ORG MELAYU NI TAKUT SDR.ANWAR JADI PM..
    Setahu aku, dikatakan Sdr.Anwar suka BONTOT,SUKA PEREMPUAN spt. LAPOR BLOG2 NI..tapi XSAHIH lagi >>
    Tapi LimGE dia tak TAKUT.. Tak MANDI WAJIB lagi, MINUM@??.,main BONTOT kita xnampak, cuma muka iras2,makan xhalal N macam2 lagi. TAPI ,OK je jaga PENANG.
    ....TAPI SAYA AMAT PERCAYA PEMIMPIN2 DLM. UMNO/BN, lain2 juga, BILA ke INDON/THAI- 90% main BONTOT/PUYU ni..Tidak2nya TENGOK THAIGIRL (tigershow)...
    wajib ade dlm KEPALA DEPA TU...
    tAK USAH le HIPOKRIT ( Aku caya u all trsenyum..sebagai lelaki sejati)
    SO nape u nak ngata kat Sdr.ANwar saje, Xngate diri SENDIRI???
    Dalam PAPER baru2 ni, PEGAWAI2 KE Sukan SEA-Indon/Palembang, kena KOMPLEN oleh Bapak Menteri etc ( CARI BETINA..BUKAN NAK JAGA ATLIT )
    iNI BUKAN CERiTA main2, Cerita SAHIH.. (Baca BERITA HARIAN)
    SO...APA KATA SAUDARA ????....

    BalasPadam
  42. Encik Sman @ Anon Saturday, November 26, 2011 12:35:00 PM.

    Akhirnya ko pun membuat pengakuan.....

    Tahniah........

    Dari tulisan ko yang panjang berjela tu kesimpulannya 2 saja:

    1) Ko ada dendam peribadi dengan DSAI.

    2) Ko ada Hasad Dengki dengan DAP.....
    Pasal apa pun X jelas......
    Kalau pasal bangsa......
    amatlah malang bagi seorang yang cerdik pandai(kononnya)macam ko ni.....

    Tak suka Cina konon.........

    Nak menang Pingat Emas Olimpik pun kena harapkan Lee chong wei......

    Sudah la tu.....

    Tahun berganti tahun....

    Usia makin bertambah.....

    Cubalah di penghujung usia kita ni...

    Ko buat sesuatu yang mendaulatkan Agama Allah....

    Kalau ko X nak bersama PAS pun tidak mengapa.....

    Buat satu Parti baru.....

    ataupun join Hizbut Tahrir...

    Tapi kalau ko kata Amenuuu nak jaga agama......

    Itu adalah lawak terbodo abad ini.....

    Aurat pun tak terjaga.....

    Macam mana nak jaga agama?????

    Dah la tu Sman.....

    Kalau ikut cerita ko.....

    Ko ni seorang hartawan.....

    Yang serba -serbinya sudah cukup.....

    So, buat apa ko merelakan diri menjadi pencacai......

    Dah la tu Sman.....

    Bersaralah.....

    BalasPadam
  43. Nak bersara camna, dulu aku masa pkr, ingat dapat le tumpang senang semangkok dua, habok pun tarak,sejak memusing ni baru le ada senang sikit, aku le ni tak yah nak ke kilang togeh lagi ada apek yang jaga,pasaran tak ada masalah tokeh wong pendek, lamsam semua, melayu mana ada pasaran, paling kuat boleh jual kat tepi longkang jer. Masa aku dah banyak le ni nak songkek bontot nuar...yeler kalau tak guna peluang nak naik camna. Korang kan tak tau nak hidup kena pandei2 ler.

    BalasPadam
  44. anon 7:36:00,

    Kerana di akhir usialah kita kena memilih jalan yg lebih baik.Jalan yg lebih baik ialah membantah dan menjatuhkan pemimpin yg hidupnya menipu rakyat dan bersikap hipokrit.Berlagak baik tapi perangainya Allah saja yg tahu.Jalan yg lebih baik ialah menajaga diri dan kaum keluarga sendiri dari kemurkaan Allah dan kebinasaan duniawi.Jangan di cari beban yg tidak sepatutnya kita pikul.jangan di dukung biawak hidup,sesiap yg melakukan kesalahan dia lah plu bertanggung jawak mengenainya,bukan di lepas kan kepada pihak lain,apatah lagi rakyaat yg lemah utk membelanya.Dalam soal ini Zaid Ibrahim lebih kedepan menghayun langkah,mengelak dari menjadi perisai pesalah sex haram.

    Alhamdulliha di saat begini aku di beri petunjuk oleh Allah mengenai mana pemimpin yg lebih buruk dan mana parti yg lebih hipokrit,jadi tidaklah selamanya aku terbelengu bersingkokol dgn parti dan pemimpin yg bakal memusnahkan ugama dan bangsaku.Aku orang Melayu memang lemah berbanding dengan orang Cina yg boleh pergi kemana saja,walau pun kalau di bandingkan dengan kalian memang aku jauh kehadapan.Jadi lebih afdhal aku menjaga tanah air yg aku ada daripada menajdi alat pihak tertentu yg mahu mengusai bidang yg lain pula selepas memonopoli ekonomi.Kau orang merasa selesa dengan apa yg mungkin akan terjadi,itu hak engkau untuk terus bersama parti dan pemimpin berkenaan,tapi aku tidak.Dua orang Ketua Cabang dari sebuah negeri ada menemui aku di premis perniagaan aku,mereka bertanya mengenai pendirian aku,dan apa yg aku tahu,mengenai seseorang.Aku menjelaskan secara berterus terang,dan mereka akur dgn pendirian aku.

    Aku bukan anti Cina,tapi aku tak mahu apa yg aku ada terlepas kepada orang lain.Usahaniaga aku bersama orang Cina,pelanggan aku juga ada Cina,aku pun masih melanggan bahan dari orang Cina.Mereka pun tak mahu apa yg mereka ada terlepas ketangan aku secara percuma,sama seperti aku.Inilah perniagaan sebenar.Malahan pekerja aku yg paling senior pun seorang Cina.Susah nak cari Cina bekerja dgn Melayu ni beb.

    Pencacai hanya istilah di buat olah puak yg takut kepada pihak lawan seperti engkau sekarang,engaku semua cuba merendahkan seseorang dengan mengelarnya pencaci,semata-mata kerana tidak sealiran dengan engkua.Aku bukan mencacai,tapi aku berhujah dan berjuang di alam siber utk menegakan apa yg aku fikir betul.Aku menegakan prisip aku.Apa yga aku buat sekarang tidak ada sesiapa pun dari Umno yg tahu,samaada pemimpinnya ,mahu pun ahli biasa.Aku mencari rezeki secara halal,dan tidak meminta-minta.Malam tadi pun sehingga pukul satu pagi aku terus bersama pekerja aku menyiapkan peralatan perkahwinan kilen aku.Aku mempunyai tiga cabang business,ini adalah yg terbaru yg aku mulakan,jadi kena berusaha utk menaikannya.Ini pun aku buat dengan tujuan membantu gulungan susah yg mahu mengadakan majlis perkawinan mereka,disamping mahu meraikan perkahwinan mereka seperti orang lain juga.Aku tahu kesmpitan orang Melayu di bandar,dan aku tahu juga perangai dan siskap orang Melayu macam engkau.

    BalasPadam
  45. ORANG YG MENCACI-CELA NI, DIA TAK MAU BERTOBAT...
    TAPI ORG YG BUAT SALAH NI, DIA NAK BERTOBAT...
    SO, JANGAN LAH MENCACI-CELA KERANA ITU LEBIH HINA...
    sudah2lah membuat fitnah/walau pun apa yg kamu tahu tu ada betul...
    Kalu nak pilih syurga, nak ke neraka teruskan lah............

    BalasPadam
  46. anon 11:22:00,

    Mengikut khitab Ihya Ummulluddin Imam Ghazali,kita harus mencela seseorang yg melakukan kejahatan utk menginsafkan mereka.Apatah lagi orang yg seperti Anwar yg tidak insaf-insaf walau pun sudah di penjara ,bila kembali mendapat sedikit kuasa beliau melakukan semula kejahatannya.Megelak diri dari bersengkokol dengan orang yg begini adalah wajib,mempertahankannya adalah dosa.Membela mangsa seperti Saiful juga adalah waji. Menghina beliau dengan mengatakan beliau memfitnah adalah dosa,kerana beliau membuat lapauran bagi mendapatkan keadilan selepas dizalimi.Ini terbeban terutama nya kepada orang macam aku,yg banyak mengetahui perkara ini.Tapi bagi orang yg tidak mengetahui adalah lebih baik berdiam diri tidak meihak tetapi harus menjauhi mereka yg terpalit dgn syak wasangka seperti Anwar.Walau pun bukti 4 saksi tidak ada tapi bukt lain ada1.Pengakuan mangsa 2.dna,3,air mani,4.video seks 5.saksi lain yg mengetahui keluhan Saiful sebelum beliau membuat lapuran.6.tingkah laku dan jawpan-jawapan Anwar yg membayang kan 'berani kerana benar,takut kerana salah'.Ini semua perlu di siasat dan di putuskan ,walau pun dbukan di bawah hukum hudud.Islam ada lah ugam yg sangant adil.Mangsa tetap akan terbela dan si pesalah tidak akan terlepas begitu sahaja.Istilah-istilah qarinah,takzir mistilah di fahami,sebelum kita cuba 'melindugi' pesalah berdasarkan undang-undang hudud yg ketat.

    Dalam pada itu dosa pahala di tangan Allah yg menentukannya,tapi aku yakin denan pendirian dan tindakan aku.Allah Maha Tahu,jadi aku tidak perlu takut dengan mereka -mereka yg cuba-menyebutpasal dosa sendangkan mereka bukan lah orang yg lebih tahu dari aku dalam soal ini.

    BalasPadam
  47. ANON 1:55:00 PM

    Syabas kerana engkau membaca juga KITAB ILYA UMMULLUDDIN naskah Al-Imam Ghazali.

    Tapi suka aku ingatkan engkau dan pendokong UMNO yang suka memetik nas agama secara memilih-milih. Mana yang engkau suka , engkau ikut. Mana yang engkau tidak suka, engkau ingkar.

    Ketahuilah wahai pengikut UMNO ke, PAS ke, PKR ke.... Selaku umat Islam yang baik, kita WAJIB mengikut AL-QURAAN, diikuti Al-Hadis, barulah BUKU-BUKU KARANGAN sesiapa juga penulis dan ilmuan Islam. Dalam bab, pertuduhan LIWAT atau Zina, panduan menurut AL-QURAN adalah sebenar-benar dan seadil-adil penghakiman bagi umat manusia.

    Makanya, sebelum mengikut buku agama walau sehebat karya Imam Al-Ghazali, umat Islam WAJIB menuruti dahulu kitab suci kita ini.

    Mungkin bagi orang UMNO yang lebih yakin dengan PERLEMBAGAAN NEGARA berbanding AL-QURAN, aku ingin membuat analogi berikut agar kamu faham situasi yang engkau sendiri perdebatkan di atas.

    PERLEMBAGAAN NEGARA adalah hukum tertulis(walau diasaskan oleh golongan kafir) yang rakyat dan pengamal undang2 rujuk bagi pembentukan negara Malaysia serta gunakan bagi menyelesaikan segala permasalahan asas negara. Di bawahnya terdapat hariki yang lebih rendah spt Undang2 Tubuh Negeri, Akta2 dan sebagainya.

    Jika Undang2 Tubuh Negeri atau pindaan yang ingin dibuat oleh negeri tersebut ,WAJIB kita rujuk PERLEMBAGAAN NEGARA terlebih dahulu,maka begitu juga dengan KEWAJIBAN umat Islam mengikut AL-QURAAN sebagai rujukan tertinggi.

    Persoalannya, kenapa engkau boleh mengikut PERLEMBAGAAN NEGARA yang tidak pasti lagi diredhai ALLAH, tetapi engkau dan kaum mu ENGGAN mengikuti AL-QURAN sebagai rujukan MAHA SUCI kita ?????

    Jadi, di dalam kes, Anwar Ibrahim atau Tuan Haji NAJIB yang suatu ketika dulu ditangkap KHALWAT dengan seorang artis popular Malaysia, kita seharusnya menggunakan AL-QURAN yang MEWAJIBKAN kehadiran 4 SAKSI tanpa kompromi.....

    Jika pertuduhan kes DSAI antara lain cuma berdasarkan PENGAKUAN TERTUDUH, adakah engkau rasa pengakuan tersebut tidak mungkin diselubungi oleh percaturan politik ???

    Engkau rasa,jika satu hari aku atau mana=-mana rakyat Malaysia membuat PENGAKUAN bahawa aku/kami DILIWAT oleh Tuan Haji Najib siap dengan saksi-saksi upahan serta saksi lain yang mendengar keluhan aku diliwat Tn Haji Najib, engkau boleh PERCAYA????

    DNA akan kami ambil melalui pembantu rumah Tn Haji NAJIB yang mengemas kamar tidur Najib(tentunya kami upah bukan sedikit bayarannya),DNA dari rambut, air mani yang bertompok di atas katil Tn Haji Najib bermesra dengan Hajah Rosmah, lantas bukti2 itu diketengahkan di Mahkamah bagi mendakwa perlakuan Tuan Haji NAJIB MELIWAT saya...Adakah kalian boleh menerimanya ????

    KALAU bukti VIDEO SEX yang hendak dikemukan, adakah sukar sangat kami pelajar IT dari luar negara MENCIPTA Video sex antara Tn Haji NAJIB dengan monyet atau khinzir ??? Malahan kami up-gradekan lagi dengan versi COLOUR lagi....Adakah pertuduhan boleh disahkan ???

    RASANYA bagus tak idea ini????

    "A new idea is first condemned as ridiculous, and then dismissed as trivial, until finally, it becomes what everybody knows"

    LU FIKIRLAH SENDIRI......

    BalasPadam
  48. Pihak kau orang lagi nampak memilih- milih menggunakan nas dan ayat al Quraan.Bila kena pada diri kau orang kau mahu bukti,bila kau orang tuduh pihak lain mana buktinya?.Mana bukti kes Najib di tangkap khalwat,mana bukti,kes Altantunya?.Mana bukti orang itu rasuah orang ini di bayar Umno,Ummi pelacur,dan bermacam-macam lagi tuduhan liar.Khir Toyo ada istana RM 24 juta,tapi bila di mahkamah nilai 3.6 juta saj yg di sebut mana RM 24 juta tu.Ini beberapa contoh.

    Tapi tak kesah lah itu semua sebab Pok Nik dah ajar kalau pengikut Pas buat apa pun semuanya jihad.Kalau pengikut Umno buat baik pun akan di kira semunya jahat.Ikut 'ugama', Pas ke ugama Islam agak-agaknya?.Alahai,....kita tunggu lah siapa benar siapa salah Allah saja yg akan menentukannya.


    Kalau kau
    handal pelajar IT dari luar negara buat lah,satu video yg begitu,dengan slot yg panjang begitu juga dan boleh di uji oleh pakar yg dari luar negara juga ianya betul dan tulin.Boleh ke?.

    Atau ,elok juga kau buat laporan polis bahawa video Anwar tu palsu dan kau pelajar IT Luar negara yg handal tu buktikanlah di mahkamah nanti bahawa ianya palsu.Wajib kau berbuat demikian kerana membantu Anwar yg 'terfitnah'.Lagi satu kau patut bersedia utk membela Anwar yg mungkin akan di dakwa kerana kes lpuran/kenyataan palsu mengenai video sex tersebut.Bersedialah dgn kepakaran IT luar negara kau tu,jawab 'finding'mengenia videotu yg juga di keluarkan oleh pakar luar negara.Kita tnngu kepakaran graduan luar negara ni.

    BalasPadam
  49. Sebenarnya...
    Kita tidak boleh ikut/tiru dgn apa yg org fitnah tu buat spt. Video, gambar dsb..
    Nanti kita setaraf juga dengan nya..
    Ingat tak, (Bapak Tun MAHAHTIR) kata..
    Dia sengaja FITNAH kat bapak ANWAR dlm skandal SEX. Bapak Mahathir mengaku buat utk jatuhkan bapak Anwar..
    Dalam tesis ini bapak Mahathir yg salah, hukumlah dia,,,bukan bapak anwar...
    Cuba kembali masa silam itu..

    BalasPadam
  50. ANON 9:23;00

    Kau ni kadang-kala boleh tahan cerdiknya. Tapi, kebanyakannya nampak macam orang yang duduk dalam gua tak keluar-keluar hampir 10 tahun.

    KALAU kau ada ikut perkembangan kes Anwar, bukan Tuan Guru Nik Aziz sahaja kata ini kes politik kotor UMNO, tetapi parlimen Jerman juga telah mengeluarkan kenyataan bahawa kes DSAI adalah satu usaha UMNO/BN menyinglirkan seteru politiknya iaitu DS Anwar. Negara2 EU juga saebulat suara mengklasifikasikan kes ini kes politik semata-mata.Persatuan Ulama Sedunia juga menganggap kes ini usaha jahat UMNO/BN memperalatkan sistem kehakiman untuk menjatuhkan seteru politik.

    AKU JEMPUT ENGKAU yang nampaknya cuma bersumberkan TV 3SUKU, Utusan Meloya, HADIR MELIHAT SENDIRI bagaimana perjalanan sebenar mahkamah di Malaysia. Orang putih kata ,'first hand experience',baru engkau faham bagaimana banyak bukti yang hendak diberi oleh Peguambela ditolak Hakim tak tentu fasal.

    ENGKAU ingat segala bukti dan maklumat pembelaan akan dibenarkan oleh hakim ? Hakim berhak dan sesuka hati boleh menolak bukti yang nak dikemukakan,terutama jika bukti tersebut boleh membuatkan pasukan pendakwa terjejas.

    ITU SEBAB, DS Anwar Ibrahim, awal2 menuntut Hakim ditukar dengan yang lain, TETAPI pasukan pendakwaan dan AG tidak membenarkan. Kalau mengikut amalan sistem kehakiman negara2 Komenwelth, memang hakim mesti ditukar bila ada afidavit sebegini dilakukan oleh pasukan pembela. MALAYSIA ???? Maklumlah Malaysia BOLEH !!!!

    AKU hampir 80% mengikuti pembicaraan DSAI di dalam mahkamah secara langsung. Aku tak nak memperkatakan kes FITNAH II, sebab masih dalam pembicaraan. Aku nak bagi beberapa contoh, bagaimana hakim menolak bukti kukuh yang pasukan pembela bawa dalam kes FITNAH I.

    (UNTUK pengetahuan engkau, sebelum sesuatu bukti dibawa ke dalam mahkamah pembicaraan, hakim akan berjumpa pendakwa/pembela di dalam kamarnya untuk mengetahui apa bukti seterusnya)

    BAYANGKAN, bila ada bukti yang boleh mengegarkan KERAJAAN, hakim asyik kata tak releven...tak releven...... Macamana pembicaraan nak diiktiraf pihak antarabangsa sebagai pembicaraan mengikut LUNAS ANTARABANGSA ?iTU SEBAB MEREKA menyetujui pembicaraan itu, adalah pembicaraan politik....

    CONTOH : Semasa kes FITNAH I, aku 100 % mengikutinya di dalam mahkamah, bila Peguam Bela ingin memanggil Jamal iaitu seorang driver keturunan Palestin yang membawa(memandu) ANWAR di New York , di mana Jamal menyatakan Anwar satu2nya pemimpin Malaysia yang jika sampai di New York, pasti menyuruhnya menghantar (Anwar) ke Masjid untuk solat.

    Jamal yang sudah sampai di Mahkamah Kuala Lumpur, ingin menjadi bukti bahawa dia telah DISOGOK dengan wang RATUSAN RIBU oleh PUAK UMNO di kedutaan Malaysia untuk membuat fitnah bahawa dia DILIWAT Anwar.Jamal yang hadir secara sukarela ingin membuktikan bahawa ANWAR sememangnya dirancang/konspirasi memfitnahnya. ENGKAU tahu apa kata Hakim HACK.... bukti tak releven...bukti tak releven. Bukankah itu satu ketidakadilan ????

    SUKMA yang mengaku diliwat oleh ANWAR bila dipaksa polis, secara berhadapan dengan kami pula menyatakan bahawa pihak polis memaksanya dengan siksaan yang luar biasa. DENGAN BERSUMPAH SUKMA menyatakan polis 'memicit telurnya' supaya mengaku walau dia tak buat. Cuba engkau jentik 'telur' engkau, sakit tak ????

    AKU kalau kes pendakwaan DS Anwar Ibrahim ,tiada sedikit pun keraguan, DEMI ALLAH aku akan bersetuju dengan pertuduhan tersebut. Itu sebab aku ajak engkau masuk ke kamar pembicaraan, baru engkau tahu bagaimana perjalanan kes sebenarnya.

    Kalau pasal VIDEO sex yang mampu kami buat itu, INSAALLAH jika itu kehendak tuhan demi menjatuhkan rejim yang zalim, dan dengan kebenaran DS ANWAR sendiri(untuk pengetahuan engkau, DSAI walau kami desak menghasilkan VIDEO tersebut tetap istiqamah menyatakan, 'jika kita berbuat sepertimana mereka(UMNO) buat, kita juga sama rendahnya moral,akhlak dan agama seperti mereka'),kami akan bertindak.....

    BalasPadam
  51. anon 1:19,

    Kalau kau orang yg berpegang teguh pada ugama Islam,kau tak akan terpengaruh dgn komen German atau mana saja negara bukan Islam,mereka menghalalkan apa saja jenis sex,kecuali secara paksa.Itu sebabnya mereka memberi komen negetif terhadap tindakan undang-undang terhada sodomi dsb.Mengapa pula kau tak sebut apa yg di dedahkan oleh wikileaks dan Lee Kuan Yu.Dan mengapa pula Arab Saudi,Iran,Pakistan dll negara Islam tidak memberi komen yg negetif?.Turki dan Indonesia pun tidak berkata apa-apa,sedangkan negara tersebut di kira'sahabat' Anwar.

    Apabila S.Aisyah di fitnah(betul-betul fitnah)Nabi pun tidak dengan serta merta mempertahankan isteri baginda,malahan baginda berdukacita dan menjauhi isteri yg di kasihi nya itu.Sehinggalah Allah sendiri yg menurunkan petunjuk(Apakah POK Nik mendapat petu njuk juga mengenai Anwar ?)Bolehkah orang yg menyamakan sifat buruk maknusia seperti,mencarut dan samseng disamakan juga degan sifat Allah, mendapat petunjuk mengenai Anwar seperti Nabi mengenai Aisyah?.Wallahualam.

    Tak usahlah membuat video yg sama kalau takut kononnya meyamai perangai penyokong Umno.Tapi bersedialah utk mempertahankan Anwar dgn hujah kepakaran yg engkau ada bila Anwar di dakwa nanti.Cukuplah.

    Rasanya bolehkah kau menangkis,bila saksi pertama D. Eskay di bawa kemahkamah,dengan mencritakan secara detail bagaimana beliau mendapat video berkenaan,apa jenis cctv yg di gunakan,masa di rakamkan ,menceritakan bagaimana beliau boleh bersama Anwar ke pangsa puri tersebut,dan bagaimana beliau mengatur 'persetubuhan haram tersebut'dan memberi tahu datau membawa sekali siapa cina dol berkenaan.tidak kah engkau terkejut beruk jika jam omega yg di sebut-sebtu dan di katakan berada dalam simpanan wan Azizah,tiba-tiab di kemukakan di mahkamah oleh pihak pendakwa?.Sejauhmana kepakara yg kau ada bagi menangkis lapuran pakar yg sudah pun di buat oleh pihak polis dari Korea dan US itu?.Bersedialah,wahai sang bijaksana.

    Aku tinggal di guaa sebab itu aku mempercayai itu semua.Yang belajar IT di luar negara aku harap dapat membantu Anwar.He,he,he belajar IT di luar negara ,belanja sendiri ke?.tahun berapa agak keluar negara tu.?.Pukul 3.00 nanti ada pelajar IT yg nak datang jumpa aku nak minta kerja,dah lama tak ada kerja tetap.Sekarang lepasan IT berlambak.

    BalasPadam
  52. ANON 12:56:00

    Kenapa komen dari PERSATUAN ULAMAK SEDUNIA engkau tak ulas. Itulah kalau menyokong UMNO secara membabi buta,engkau sekali lagi memilih-milih fakta yang cuma mengembirakan diri, tanpa bersikap lebih terbuka dan adil . Bagaimana engkau nak menilai kebenaran????

    AKU SEKARANG di PWTC jumpa sahabat2 lama UMNO aku yang mentaliti mereka tidak serendah engkau. Mereka, walaupun 'terpaksa' bertahan dalam UMNO demi kelangsungan hidup, tetap menyatakan FITNAH I & II adalah kerja pihak atasan UMNO...

    Aku tetap berkawan dengan mereka atas dasar persahabatan dan mereka ada yang memegang jawatan Ketua Bahagian, Ketua Pemuda Bahagian, yang mengenali aku ketika aku bekerja di Jabatan Perdana Menteri.Dengan berkawan terus dengan mereka aku tahu banyak maklumat 'dalaman'. Apa yang penting, aku dapat mengenali dari DEKAT perangai puak2 UMNO ni.

    Memang mereka rata2 berpolitik untuk kelangsungan hidup. Dari persahabatan dan perbualan kami, sering mereka menyebut,"Aku kalau tak sokong UMNO dan pegang jawatan di Bahagian, alamatnya tak berasaplah dapur","nak cari makan","nak hidup....."

    Aku seronok berkawan dengan mereka kerana mereka jujur, dan bila aku sesekali bahaskan tentang kes ANWAR,mereka tak pun macam engkau yang mempertahankan FITNAH 100% tanpa mengetahui hukum 'politik ala Malaysia'.Mereka(yang rapat dengan aku ) hanya kata ,"Aku tak berani melawan arus.....".Aku faham mereka cari makan melalui politik.

    Ramai sahabat aku yang memegang Jawatan Ketua UMNO Bahagian,Ketua Pemuda Bahagian tidak berkelulusan tinggi, sekadar lulus SPM,diploma.... Tapi, berkereta MEWAH hasil setia kepada UMNO.Kebanyakan memang bergelar Dato', tapi aku respect kat kekawan aku dalam UMNO ini sebab tak bersikap sombong macam kau!!!!

    Itulah bezanya orang yang terlibat secara aktif dalam politik(sahabat2 aku dalam UMNO) dengan orang yang memerhati dari jauh dan cuma mendapat informasi dari Akhbar dan TV tertentu sahaja....

    Kalau Eskay si mualaf yang tak faham hukum Islam engkau nak kata persaksiannya akan MENGEMPAKKAN rakyat, tak payahlah..... Orang politik umum tahu siapa si Eskay ni... si pencari habuan melalui saluran politik. Kami memang tak sabar2 nak melondehkan siapa si Eskay ni...

    KALAU 'SUMPAH LAKNAT' yang si Eskay buat dulu pun tak ikut syariat,maka persaksiannya tidak boleh digunakan sampai bila2 walaupun menjadi WALI perkahwinan anak perempuannya.

    Cubalah engkau baca Al-Quran(itupun kalau engkau seorang ISLAM)dan tanya dengan Ustazah Masitah, ada ke dalil ALLAH di dalam kitab mulia itu menyebut ADA SUMPAH LAKNAT bagi kes pertuduhan zina ??? Al-Quran hanya membenarkan SUMPAH LAKNAT bagi kes SUAMI MENUDUH ISTERINYA BERZINA. Dalam kes ini, barulah ALLAH menyatakan keperluan SUMPAH LAKNAT demi mensucikan isteri yang dituduh...

    Jadi apa yang si mualaf tu buat tidak mengikut syariat di mana persaksiannya tidak boleh digunapakai sampai hari kiamat, itu kata Al-Quran. Itu sebab aku sebenarnya tak berapa suka menggelar engkau tak habis baca atau kurang penghayatan Al-Quran. Aku beri INFORMASI bersumberkan AL-QURAN dan aku nasihatkan engkau tanyalah ustaz yang muhtabar....

    Jika ALLAH sendiri tidak menerima PERSAKSIAN ESKAY sampai kiamat, adakah engkau lebih hebat berbanding ALLAH????

    AKU bukannnya hebat sangat dalam aspek agama ni, tapi alhamdulillah ,keempat-empat anak ku yang berusia 14 tahun ke atas ,semuanya HAFIZ dan menjadikan AL-Quran sebagai sumber utama kehidupan...

    Pesan pujangga,"Wisdom we know is the knowledge of good and evil, not the strength to choose between the two"

    BalasPadam
  53. Engkau pun tahu gulungan yg engkau rapati itu,bagaimana keadaan mereka hanya 'mahu meneruskan kelangsungan hidup'.Aku bukan begitu,aku sehingga ke hari ini pihak Umno pun tidak tahu aku menghentam Anwar dan mempertahankan Umno.Mengapa?.Aku tidak mencari makan dengan Umno.Aku berdikari.Dan aku melaksanakan sesuatu berdasarkan kesedaran,dan memikirkan sesuatu secara bebas keran aku tidak pernah terhutang budi pada sesiapa,selain Allah.

    Aku menegakan apa yg aku fikirkan dan percaya betul.Memang ramai ahli malah pemimpin Umno sendiri yg tidak percaya tuduhan terhadap Anwar ,kerana bukan semua yg tahu dengan jelas mengenai Anwar.Dalam perbincangan yg aku hadiri yg telah aku sebutkan beberapa kali,termasuklah seorang timbalan menteri Umno yg dulunya bersama Anwar.Katanya 'sehingga awal perbincangan tadi saya masih tidak percaya tuduhan terhadap Anwar,tapi selepas perbingan dan penerangan dari rakan-rakan lain pendirian saya mengenai Anwar sudah berubah'.Lalu beliau pun turut menceritakan sesuatu yg memang boleh menimbulkan syak wasangka ,cuma beliau tidak berburuk sangka.

    Perkara ini terjadi kepada semua orang tak kira Umno,PKR mahu pun Pas,kerana kebijaksanaan Anwar beraksi.Kalau orang yg normal,memang sudah lama ,'bertaubat nasuhah'dan mendiamkan diri,tapi tidak bagi Anwar.Aku pun tidak salahkan engaku kerana tertipu,apatah lagi kalau engaku baru mengenali dan menyokong Anwar.Orang yg lebih matang pun tertipu.

    Aku pun tidak mahu memaksa engkau menukar persepsi engaku terhadp Anwar ,sekarang cukup peranan aku dalam menjalankan tanggung jawab aku,seperti yg di amanhkan.Kejayaan aku bukan bila menerima habuan,atau engaku mengubah pendirian.Tapi kejayaan aku ialah bila apa yg aku lakukan betul berlandaskan prinsi kebenaran dan berharap Allah menerima apa yg aku laksanank.Sekian,maaf jika terkasar dan tersinggung rasa.Dan maaf juga kerana aku akan tetap meneruskan tanggung jawab aku di tempat dan pada masa yg lain mengenai issu yg sama,sehingga ianya selesai.

    BalasPadam

PERINGATAN: PDO TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DI BUAT DALAM PORTAL INI. IA ADALAH PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN BERKENAAN DAN TIDAK SEMESTINYA MENGGAMBARKAN PENDIRIAN KAMI. SEGALA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DISIARKAN MENJADI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN TERBABIT. HARAP MAKLUM ~ ADMIN
[ Klik DI SINI Untuk Belajar Membaca Al-Quran Digital Online ]
PERINGATAN: PDO TIDAK BERTANGGUNGJAWAB TERHADAP KOMENTAR YANG DI BUAT DALAM PORTAL INI. IA ADALAH PANDANGAN PERIBADI PEMILIK AKAUN BERKENAAN DAN TIDAK SEMESTINYA MENGGAMBARKAN PENDIRIAN KAMI. SEGALA RISIKO AKIBAT KOMEN YANG DISIARKAN MENJADI TANGGUNGJAWAB PEMILIK AKAUN TERBABIT. HARAP MAKLUM ~ ADMIN

Translate

Kunjungan Pelawat

Official Facebook

Tukaran Matawang Asing

USD MYR CHARTS

Arkib Blog

Artikel Terkini

Pakar Patologi Dr Jessie Hiu Dakwa Zara Qairina Kritikal Ketika Di Bawa Ke Hospital Queen Elizabeth Pada 16 Julai

KOTA KINABALU: Allahyarham Zara Qairina Mahathir dalam keadaan yang kritikal ketika dibawa ke Hospital Queen Elizabeth (HQE) pada awal pagi...

Media Pilihan

Blogger Pahang

PDO. Dikuasakan oleh Blogger.