TEMERLOH - Pas Pahang meminta Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) menyemak semula kadar mahar perkahwinan di negeri ini sebanyak RM22.50 yang dianggap terlalu rendah.
Pesuruhjaya Pas Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, isu itu timbul semasa Mesyuarat Pertama Badan Perhubungan Pas Pahang, di sini apabila Pas Kawasan Pekan mengusulkan nilai mas kahwin dinaikkan kerana hampir semua harga barang meningkat.
Menurutnya, Pas negeri akan memanjangkan usul ini kepada Muip dan harap ada pertimbangan untuk menaikkannya kepada satu nilai yang berpatutan mengikut keadaan semasa.
“Pas Pekan cadangkan nilai mas kahwin dinaikkan pada kadar RM220.50, kami akan panjangkan perkara ini,” katanya pada sidang media, di sini.
Tuan Ibrahim berkata, Pas Pahang telah menerima usul itu dan berpendirian perlu ada semakan semula oleh Muip.
“Harga minyak (bahan api) pun setahun sampai tiga kali naik, jadi patut dah usul ini disemak semula,” katanya.
Dalam perkembangan lain beliau berkata, seramai 2,000 sukarelawan dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO) antaranya Unit Amal Pas, Royalti (R) Anak, Anak Pahang di Perantauan dan Briged Nisa’ membantu mangsa banjir di Pahang, baru-baru ini.
Menurutnya, sebanyak RM90,000 kutipan mangsa banjir akan diagihkan kepada Pas Kawasan yang terlibat banjir.
“Ini akan digunakan untuk membeli kelengkapan pakaian dan program Back To School kepada mangsa banjir,” katanya. #sumber
Jun Hao perlu buktikan kemampuan
-
LEONG Jun Hao masih menjadi sandaran utama perseorangan lelaki negara,
namun status itu perlu dibuktikan menerusi keputusan lebih meyakinkan
selepas pema...
Sejam yang lalu







Takpe.. Tok Mufti kata kadar tu relevan lagi.. Tak payah la politikkan sgt kadar tu. nanti jadi beban plak org nak kawin. Mahar naik, duit hantaran takkan turun punya. Duit hantaran tu la bleh jadi sebahagian pemberian suami kpd isteri. Takpe.. RM22.50 kira ok la. Pastu atas pihak pengantin la plak. Pihak pengantin boleh nak letak dalam akad tu kadar lebih daripada itu. Tak salah. RM 22.50 asas paling rendah. Jika nak tambah RM10K dalam akad bleh juga. So org yg miskin bleh kawin ikut kadar asas. Kadar asas utk elak org letak baah daripada itu.
BalasPadam